Ważna rola w samochodzie
Rozrusznik, czyli silnik prądu stałego ma bardzo ważne zadanie. Musi on wprawić w ruch silnik spalinowy, czyli nadać mu odpowiednią prędkość, by ten mógł wprawić pojazd w ruch. Typowy rozrusznik składa się z następujących części: obudowy, mechanizmu sprzęgającego, wirnika, cewki stojana, szczotkotrzymacza oraz elektromagnes załączający wraz z cięgłem widełek. Różna jest natomiast moc rozruszników. Te w samochodach z silnikami benzynowymi powinny mieć moc jednego kilowata, z kolei w dieslach dwa razy większą.
Rozrusznik – typowe usterki
Jak każda część samochodowa, rozrusznik nie jest niezniszczalny. Jemu również zdarza się czasem polec w walce o odpalenie naszego samochodu. Na jakie usterki musimy być przygotowani? Pierwszą z nich jest przegrzanie się rozrusznika. Po czym to poznać? Są trzy objawy przegrzania. Jeżeli rozrusznik: hałasuje, „nie kręci” lub pracuje ze zbyt małą siłą, która nie wystarcza do obracania wałem korbowym dostatecznie szybko – czas, by zapaliła nam się lampka kontrolna. W takim wypadku najlepiej udać się do mechanika, który potwierdzi diagnozę. Wymiana rozrusznika czeka nas także, gdy zawiedzie elektromagnes. Element ten jest niezbędny przy wytworzeniu pola magnetycznego, potrzebnego do „wzbudzenia” rozrusznika. Odpowiedzialna za awarię elektromagnesu może być jego wada fabryczna, przypalenie podczas eksploatacji lub zanieczyszczenia dostające się ze środowiska.
Więcej usterek
Inną typową usterką jest destrukcja elementów rozrusznika. Jeżeli mamy uszkodzoną instalację elektryczną, może ona mieć bardzo zgubne skutki dla bendiksu. Jest on odpowiedzialny za przesuwanie mechanizmu sprzęgającego w stronę zębnika i wycofywanie go. Problemy z elektryką sprawiają, że bendiks nie będzie się cofał, co doprowadzi do zniszczenia podzespołów rozrusznika. Korozja – nie tylko pożera nasze samochody od zewnątrz. Może mieć ona również dotknąć rozrusznika. Wystarczy, że rozrusznik Wrocław „poczuje” odrobinę wilgoci i już zaczynają się problemy. Korozja doprowadza do błyskawicznego zużycia się elementów rozrusznika. Skąd się ona bierze? Jeżeli samochód pracuje w trudnym terenie, jest podatniejszy na uszkodzenia. Na jednej z wielu dziur mogła powstać mała nieszczelność, która stała się zaproszeniem dla wilgoci w rozruszniku. Czasem do usterki może doprowadzić również niekompetentny mechanik. Dlatego zanim oddamy samochód do naprawy, sprawdźmy czy „nasz” warsztat ma doświadczenie w wymianie rozruszników.