Pokaz, na który złoży się blisko 40 obrazów pochodzących z cykli malarskich, takich jak „Wokół słowa ‘ateizm’”, „’Muzeum’ w cudzysłowie”, „Tabela Co? Kto? - Czym? Kim?” oraz „Rok rzeźby”, stanowi podsumowanie czterech lat pracy twórczej warszawskiego artysty.
Tytuł organizowanej we wnętrzach wrocławskiej Galerii Miejskiej wystawy odnosi się do tego, co w obrazie ożywione i myślące. Czteroletni dystans pomiędzy datami powstania najstarszych i najmłodszych prac Sobczyk skojarzył natomiast z zaprogramowanym właśnie na cztery lata życiem androidów z filmu Ridley’a Scotta pt. „Blade Runner” z 1982 roku, w którym ginące roboty walczyły o choćby minimalne przedłużenie swojego bytu. Wskazując więc na obecny w dziełach aspekt żywości, artysta odwołuje się do tego, co w nich „andro-(człowieko)-podobne”.
Jednym z tematów dominującym w malarstwie Marka Sobczyka jest ateizm. Jednakże autor dystansuje się od wydawania jednoznacznych opinii i sądów na jego temat. Przyglądając się przemocy obecnej w obrębie kilku największych systemów religijnych, artysta poszukuje raczej powodów odchodzenia od wiary i rezygnacji przez współczesnych z różnych przejawów transcendencji. W tym kontekście cykl „Wokół słowa ‘ateizm’” jawi się jako projekt niemający końca – autor bowiem zatacza kręgi wokół istoty zagadnienia, jednocześnie celowo nigdy do niej nie docierając.
W serii „’Muzeum’ w cudzysłowie” Sobczyk odwołuje się z kolei do znanych ikon sztuki, takich jak Sigmar Polke, Marcel Duchamp czy Andrzej Wróblewski. Jak podkreśla sam autor, cykl ten ma na celu odnowienie relacji widza z dziełami znanych artystów, ponowne ich stworzenie. Jego twórcza praca jest więc działaniem [...] przeciwko bezruchowi, zastyganiu prac w katalogu, w ramach opracowania, w magazynach, na ścianach i podłogach muzeów bez cudzysłowu.
Na wystawie widzowie będą mogli ponadto zobaczyć obrazy Sobczyka pochodzące z serii „Rok rzeźby”, które niejako wcielają rzeźbę w obręb malarstwa oraz prace z cyklu „Tabela Co? Kto? - Czym? Kim?” poddające analizie proces malarski poprzez kategoryzację wszystkich elementów składowych dzieła.
W towarzyszącym pokazowi tekście kurator wystawy, Mirosław Jasiński, w ten sposób pisze o twórczości Marka Sobczyka:
Autor pyta „czego dotyczy marzenie i czy wolno marzyć?” Jak w tabeli „Co? Czym?” Marzenie? Obrazem? A może Wolność? Życiem? W naturalistycznym kapitalizmie obie te wartości na horyzontalnej linii koszt-cena można wymienić między sobą. Czego doświadczył wspomniany Ikar, który sztuczność obrazu latających ptaków spróbował „uzasadnić socjotechnicznie, mocować, wskazać na jej socjotechniczne oddziaływania, rodzaj skutkującej polityczności”. Siła i przemożność skojarzenia przeważa czasami nad jego nieważkością. Nawet kosztem życia... A jednak, mimo wszystko: ... „przedłużone życie każdego obrazu”...
Marek Sobczyk jest malarzem, projektantem graficznym, twórcą instalacji i obiektów przestrzennych, teoretykiem sztuki, autorem tekstów literackich oraz pedagogiem. Ukończył malarstwo w pracowni Stefana Gierowskiego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1983 roku związany był z malarskim kolektywem Gruppa. Współredagował również jego pismo „Oj dobrze już”. W latach 1991-1996 wraz z Jarosławem Modzelewskim prowadził w Warszawie prywatną Szkołę Sztuki. Jest autorem takich cykli malarskich, jak „Tabela: Kto? Co? – Kim? Czym?” (od 1998 roku), „Seksreligiapolityka” (od 1998 roku), „Pomniki dyskursów” (od 2008 roku), „Wokół słowa ‘ateizm’” (od 2009 roku). Od 2012 roku wraz z Mateuszem Falkowskim realizuje także projekt filmowy „Wisława”.
Wystawa „Marek Sobczyk: 2015-2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]” potrwa do 13 lipca 2019 roku. Kuratorem wystawy jest Mirosław Jasiński.
Marek Sobczyk: 2015-2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wystawa czynna od 21.06.2019 do 13.07.2019
Wernisaż: 19.06.2019 (środa), godz. 18:00
Wstęp bezpłatny