Od 13 lipca szkoły mogą wydawać uczniom legitymacje szkolne tylko w formie tzw. e-legitymacji.
Nowa legitymacja szkolna będzie wydawana pierwszoklasistom w roku szkolnym 2024/2025, a pozostałym uczniom w przypadku konieczności wydania duplikatu. Wydane już papierowe legitymacje uczniowskie zachowują ważność do ukończenia szkoły przez ich posiadaczy (przy aktualnej pieczęci).
Zmiana wynika z nowelizacji ustawy o dokumentach publicznych i wydanego na jej podstawie rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Zawartość plastikowej legitymacji szkolnej
Awers legitymacji szkolnej, oprócz zdjęcia ucznia, zawiera:
• imię i nazwisko ucznia,
• datę urodzenia,
• numer PESEL,
• nazwę i adres szkoły,
• dane dyrektora szkoły,
• datę wydania legitymacji,
• numer legitymacji.
Z kolei rewers legitymacji szkolnej zawiera informację o uprawnieniu posiadacza do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz datę ważności.
Na rewersie umieszcza się także hologram z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej. Na hologram, w sposób trwały i nieusuwalny, nanosi się datę ważności legitymacji szkolnej.
Szkoły mogą wykorzystywać e-legitymację jako kartębiblioteczną oraz do weryfikacji zapisów w systemie wydawanych posiłków.