Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Kobierzyce
Wycieczka gimnazjalistów z Kobierzyc do Warszawy

autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn
Grupa 30 uczniów naszego Gimnazjum, pod opieką nauczycielek: historii- Grażyny Ćwiąkalskiej-Wasilkowskieji i geografii - Małgorzaty Pęczek, wyjechała na wycieczkę do Warszawy. Program był bardzo bogaty. Tuż po przyjeździe do stolicy młodzież złożyła wizytę u króla Jana III Sobieskiego.
Wycieczka gimnazjalistów z Kobierzyc do Warszawy

kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Wycieczka gimnazjalistów z Kobierzyc do Warszawy
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Pałac w Wilanowie to dawna, letnia rezydencja króla. Tutaj uczniowie odbyli lekcję muzealną. Pod okiem przewodnika wypełniali karty pracy, dali się uwieść bogactwu dekoracji pałacowych komnat. Podziwiali marmurowe posadzki, złocenia, rzeźby, stiuki, genueńskie welury na ścianach, piękne malowidła ze scenami o tematyce mitologicznej oraz wspaniałe portrety rodziny królewskiej. Usłyszeli o wyczynach wojennych zwycięzcy spod Wiednia oraz jego wielkiej miłości do królowej Marysieńki. Traktem Królewskim udaliśmy się następnie do Pałacu Namiestnikowskiego. Przechodził on różne koleje losu i był świadkiem wielu ważnych wydarzeń politycznych. Tu w 1955 r. podpisano Układ Warszawski,

a w 1989 r. prowadzone były obrady Okrągłego Stołu.

To tutaj dla upamiętnienia tych, którzy zginęli w katastrofie samolotu TU-154 pod Smoleńskiem, podczas tygodnia żałoby narodowej w dniach 10-18 kwietnia 2010 roku Polacy składali hołd, zapalali znicze i przynosili kwiaty. Oprócz Pary Prezydenckiej i ministrów, parlamentarzystów RP, przedstawicieli wojska i duchowieństwa, zginęli także przedstawiciele Rodzin Katyńskich oraz pracownicy Kancelarii Prezydenta. W kaplicy pałacu zobaczyliśmy pamiątkową tablicę poświęconą tym, którzy odeszli. W Sali Kolumnowej zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. To właśnie w niej Prezydent RP nadaje nominacje do pełnienia wysokich stanowisk państwowych oraz wręcza ordery i odznaczenia państwowe. W Sali Chorągwianej, gdzie znajdują się repliki polskich chorągwi z różnych okresów historycznych, zainteresowała nas kopia Konstytucji 3 Maja.

Są to niezwykle ważne dla naszego narodu symbole patriotyczne, które określają naszą tożsamość narodową. Przypominają nam o naszej suwerenności, solidarności, wierze i odpowiedzialności. Wśród uczniów wrażenie wzbudziła również kontrola pirotechniczna. Wielu przechodziło przez nią pierwszy raz w życiu.

Następnie odwiedziliśmy Stare Powązki. To nie tylko pamiątka historyczna, to także specyficzne muzeum. Mogliśmy tam podziwiać dzieła reprezentujące różne style i kierunki w sztuce. To miejsce spoczynku wielu wybitnych osób. Nieraz pod skromnymi głazami pochowano ludzi, którzy przyczynili się do rozwoju polskiej nauki, sztuki czy też walczyli o Polskę wolną i niepodległą.

Po południu czekały na nas równie mocne wrażenia – Muzeum Powstania Warszawskiego.

Wizyta w nim pozostanie na długo w naszej pamięci. Otwarto je dzięki inicjatywie prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, w sześćdziesiątą rocznicę wybuchu Powstania. Mieści się ono na Woli w zabytkowej elektrowni tramwajowej z początku XX w. Wystrój wnętrza i efekty multimedialne przybliżyły nam historię Powstania. Głównymi elementami wystawy są zdjęcia i pamiątki pochodzące z czasów wojny. Zwiedzający poruszają się wśród gruzów zniszczonej Stolicy. Podczas zwiedzania oglądaliśmy film w formacie 3D – „Miasto ruin”.

Można było również przejść symbolicznym kanałem. Młodzież naszego gimnazjum przeżyła tu żywą lekcję historii. Wielu uczniów zbierało kartki z kalendarza opisujące historię Powstania Warszawskiego.

Następnego dnia zwiedziliśmy budynek Sejmu i Senatu przy ul. Wiejskiej. Dowiedzieliśmy się jak powoływane są obie izby parlamentu i jakie pełnią zadania. Zobaczyliśmy sale obrad, które znamy z telewizji, zasiedliśmy w ławach, poczuliśmy się przez chwilę jak posłowie i senatorowie. Usłyszeliśmy jakie zadanie pełni marszałek, jak powstaje ustawa i co to znaczy immunitet? Wiemy już jak składać petycję i jakie są nasze prawa wyborcze. Z przewodnikiem zwiedziliśmy Belweder i Łazienki Królewskie.

Wspominaliśmy wielkiego kompozytora Fryderyka Chopina. Dużą atrakcją dla niektórych była pierwsza w życiu przejażdżka metrem. Zwiedzając Ogród Saski widzieliśmy honorową zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Zobaczyliśmy także Stare Miasto i słynną Syrenkę Warszawską. Kolejną atrakcją było zwiedzanie Zamku Królewskiego, który całkowicie zniszczony podczas II wojny światowej, został odbudowany w latach 70. XX wieku i stał się symbolem niepodległości Polski. Wstrząsający był również pomnik poświęcony Poległym i Pomordowanym na Wschodzie. Przypomina on platformę kolejową,

wypełnioną stosem krzyży, symbolizując setki tysięcy Polaków wywiezionych

i zamordowanych na Syberii.

Ostatnim punktem wycieczki była parafia św. Stanisława Kostki. Tutaj zatrzymaliśmy się przy grobie Błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki i zwiedziliśmy muzeum poświęcone jego życiu i śmierci. 19 października minęła 31. rocznica śmierci kapelana Solidarności.

„Zło dobrem zwyciężaj” – to przesłanie księdza, którego życie i działalność budziły sprzeciw władz komunistycznych. Zginął on śmiercią męczeńską w wieku 37 lat. Od tej chwili do jego grobu przybywają turyści i pielgrzymi z różnych krajów świata. Obecnie toczy się proces kanonizacyjny. Wizyta w Sanktuarium na wielu z nas wywarła ogromne wrażenie.

Pobyt w Warszawie był dla nas wszystkich doskonałą lekcją.

Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Kobierzyc.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski

Małgorzata Pęczek

o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.