Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Kiedy i kto zapłaci za obwodnicę?

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Nikt nie ma wątpliwości, że południowo-wschodnia obwodnica Wrocławia powinna powstać. Pytanie tylko - kiedy i za czyje pieniądze.

W Urzędzie Gminy Kobierzyce odbyła się konferencja w sprawie inwestycji drogowej Bielany - Łany - Długołęka. Spotkanie rozpoczęło się przywitaniem uczestników przez Ryszarda Pacholika, wójta gminy Kobierzyce. Wójt przypomniał historię wciąż nierozpoczętej budowy obwodnicy. - Droga powinna być budowana, i to w tempie szybkim. Tereny, jak np. w gminie Żórawina już tracą na atrakcyjności, bo są martwe inwestycyjnie - mówił wójt. Andrzej Wąsik, starosta powiatu wrocławskiego dodał, że droga potrzebna jest przede wszystkim mieszkańcom Wrocławia. - Aby wyjechać z Psiego Pola na Krakowską lub z Leśnicy w stronę Żmigrodzkiej, trzeba przebijać się przez centrum - uzasadniał starosta.

   Na zdjęciu przedstawiciele Starostwa Fot. WFP

Skąd pieniądze?

Tadeusz Drab, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, deklarował, że inwestycja jest potrzebna. - Mamy pozwolenie na budowę i wszystko jest zapięte na ostatni guzik, ale czekamy na dofinansowanie - tłumaczył. Problem w tym, że budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia nie można finansować z budżetu państwa, bo droga nie jest drogą krajową. Dopiero gdy uregulowania prawne zmienią się, będzie można pomyśleć o pieniądzach ze skarbu państwa. - W tym celu trzeba ubiegać się o zmianę statusu drogi z wojewódzkiej na krajową, i złożyć odpowiedni wniosek w GDDiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) - radziła Danuta Kidybińska z wydziału infrastruktury Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu. Dodała także, że droga nie spełnia standardów autostrady - zamiast dwóch pasm ruchu jest tylko jedno.

Blokuje Natura 2000

Kolejny problem dotyczący budowy drogi Bielany - Łany - Długołęka to jej nieustalony przebieg. Przeszkadza w tym teren objęty programem Natura 2000, który wyklucza możliwość realizacji za pieniądze z Unii Europejskiej inwestycji na obszarach, które ekolodzy zgłosili jako cenne przyrodniczo. - Listy stworzonej przez ekologów nikt nie sprawdzał. Bez akceptacji wysłano ją do Brukseli. Mam nadzieję, że program Natura 2000 w końcu doczeka się uregulowania prawnego - mówił Andrzej Wąsik. - Wkrótce zostanie przesłana do Brukseli petycja odnośnie weryfikacji obszaru objętego programem Natura 2000 - brzmiała odpowiedź marszałka.

Spotkanie w Kobierzycach miało na celu doprowadzenie do wspólnej decyzji o jak najszybszym powstaniu drogi oraz na mobilizacji wszystkich tych, którzy mogą mieć wpływ na jej budowę. Antoni Kopeć, burmistrz Kątów Wrocławskich stwierdził: - Może warto zrobić zestawienie, ilu ludzi codziennie korzysta z tych dróg. Takie wyliczenie na papierze będzie dowodem na konieczność inwestycji.

   Na spotkaniu dyskutowano o budowie obwodnicy drogowej Bielany - Łany - Długołęka Fot. WFP

Odkorkować Wrocław

Przypomnijmy, że już 15 km przed Wrocławiem tworzy się ogromny korek, który ciągnie się aż do węzła bielańskiego. Coraz więcej mieszkańców Wrocławia pracuje na terenie ościennych gmin - na przykład w strefie LG, gdzie zatrudnionych jest już siedem tysięcy osób. Kolejny przykład: przez wąskie ulice Kiełczówka przejeżdża już siedem tysięcy pojazdów na dobę, a będzie ich w najbliższym czasie o pięć tysięcy więcej. Mieszkańcy protestują. - A my nie możemy zamknąć ruchu, bo to droga publiczna - uzasadnia starosta. W Wojkowicach w gminie Żórawina nawierzchnia dróg jest całkowicie zniszczona. - Przejeżdża przez nie osiem tysięcy samochodów i coraz więcej jest wypadków - mówił Jan Żukowski, wójt gminy Żórawina.

Burmistrzowie i wójtowie gmin powiatu wrocławskiego od ośmiu lat są zaangażowani w sprawę budowy obwodnicy. Inwestycja nie może być w całości realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego ze względu na wysokie koszty. Całość kosztów budowy szacuje się na ok. 1 mld 800 mln złotych.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


Magda Wieteska



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Poniedziałek 6 maja 2024
Imieniny
Beniny, Filipa, Judyty

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl