Pomysłodawcą i wieloletnim orędownikiem budowy WOW, nawet przed zachodnią częścią wrocławskiego ringu, był Grzegorz Roman, dzisiaj doradca prezydenta Rafała Dutkiewicza. Przedsięwzięcie zapoczątkowano w 1998 roku kiedy wójtowie czterech gmin: Długołęki, Czernicy, Św. Katarzyny i Kobierzyc podpisali porozumienie i sfinansowali pierwsze prace projektowe. Od nazwiska Romana trasa nazywana jest także Via Romana.
Poza komunikacyjnym odciążeniem stolicy Dolnego Śląska jest w zamyśle trampoliną do jeszcze szybszego rozwoju otaczającego Wrocław powiatu. Dotąd skomunikowanie jego wschodniej i północnej części było mocno utrudnione.
W uroczystości otwarcia trasy wziął udział marszałek Rafał Jurkowlaniec, wojewoda Marek Skorupa oraz przedstawiciele samorządów powiatu wrocławskiego.
- To bardzo dobrze, że tę trasę w końcu otwarto. To dla nas bardzo ważna inwestycja, ale jest jeszcze sporo do zrobienia i będziemy o to mocno zabiegać – mówił Stefan Dębski, wójt Czernicy.
Nowa trasa z Siechnic do Łanów (łączy drogę wojewódzką 455 z drogą krajową nr 94) obejmuje m.in. trzy mosty, dwie estakady, dwupoziomowe skrzyżowanie, a przede wszystkim ponad 8 km nowej drogi. Budowa kosztowała ponad 346 mln zł.
Dzięki niej przejechać z oddalonych od siebie w linii prostej o 6 km miejscowości, będzie można pokonując nie 30 km - jak do tej pory - a jedynie 8,4 km.
Odcinek Siechnice – Łany ma szczególne znaczenie, ponieważ na tej trasie znajduje się nowy most na Odrze. Przeprawa w miejscowości Łany ma długość 286 m i, wraz z mostem na Oławie i nowymi estakadami, zapewni możliwość przejazdu przez niedostępne do tej pory tereny zalewowe (położone między Łanami a Siechnicami).
Budowa tej drogi kosztowała prawie 346,6 mln zł i została sfinansowana ze środków budżetu województwa dolnośląskiego (183,9 mln) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO na lata 2007-2013 (162 mln).
Otwarty odcinek stanowi część trasy Bielany – Łany – Długołęka czyli łącznika autostrady A4 z drogą ekspresową S8. Inwestycja rozpoczęta w czerwcu 2009 r., obejmuje 38 km dróg wojewódzkich i wielu obiektów inżynieryjnych. To jedno z najważniejszych przedsięwzięć drogowych na Dolnym Śląsku.
Trasa połączy najważniejsze drogi krajowe i wojewódzkie przebiegające wokół Wrocławia. Umożliwi tym samym podróżowanie pomiędzy miejscowościami położonymi wokół stolicy Dolnego Śląska, bez konieczności wjeżdżania do miasta.
W trakcie budowy jest również kolejny odcinek trasy: od Siechnic do Żernik Wrocławskich. Prace ruszyły na przełomie sierpnia i września 2012 roku, a pierwsze samochody powinny pojechać tym fragmentem obwodnicy pod koniec przyszłego roku. Ogólna wartość budowy tego odcinka to prawie 115 mln zł, a unijny wkład ma wynieść ok. 75 mln zł.
Kolejne fragmenty WOW: Żerniki Wrocławskie – Bielany Wrocławskie i Łany - Długołęka, są w fazie projektowania. Koszt budowy każdego z nich szacuje się wstępnie na ok. 170 mln zł.
O inwestycji:
- 3 mosty nad Oławą i Odrą (o długości 102,120 i 286 m),
- 2 estakady nad terenami zalewowymi (o długości 614 m i 532 m),
- 14-metrowy wiadukt drogowy nad ul. Odrzańską w Łanach,
- 15 przejść dla zwierząt na całym realizowanym odcinku drogi,
- przebudowa starej i budowa nowej infrastruktury technicznej (wodociągu, gazociągu, kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej),
- ciągi piesze i ścieżki rowerowe wzdłuż całej trasy,
- dwupoziomowe skrzyżowanie pomiędzy drogą krajową 94 a powstającą drogą wojewódzką.