Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy pomoc konsumentom w sporach z przedsiębiorcami, występowanie do przedsiębiorców w zakresie ochrony indywidualnych interesów konsumenta, a także pomoc w postępowaniach sądowych.
Rosnąca świadomość konsumentów powoduje, że z roku na rok zwiększa się liczba spraw prowadzonych przez rzecznika.
- W ciągu dwóch ostatnich lat liczba spraw zwiększyła się ponad dwukrotnie – mówi Grzegorz Miś.
- Tak gwałtowny wzrost można wiązać z kryzysem gospodarczym. – Skutki kryzysu powodują chęć większego zysku ze strony przedsiębiorców oraz sprawiają, że konsumenci, przy ograniczonych nakładach, coraz ostrożniej podchodzą do zakupów, stawiając przede wszystkim na jakość produktu, czy usługi – wyjaśnia rzecznik.
W roku 2012 biuro rzecznika prowadziło ok. 500 spraw oraz udzieliło ponad dwa tysiące porad drogą elektroniczną, telefoniczną lub w bezpośrednim kontakcie z konsumentem
- Około ¾ spraw udało się załatwić na korzyść konsumenta. Najtrudniejsze sprawy, z którymi zwracają się do nas konsumenci to sprawy bankowe, ubezpieczeniowe oraz spory z operatorami telefonicznymi i telewizyjnymi – wyjaśnia Grzegorz Miś.
Zdaniem rzecznika bardzo ważna jest odpowiednia edukacja obywateli w zakresie ich praw i obowiązków konsumenckich.
- W ramach swojej przyszłej działalności planuję poszerzyć świadomość prawną i konsumencką mieszkańców powiatu wrocławskiego poprzez organizację różnego rodzaju akcji informacyjnych, zwłaszcza wśród młodzieży i seniorów – zapowiada Grzegorz Miś.
Przypomnijmy, że biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów mieści się w budynku Starostwa Powiatowego we Wrocławiu, przy ul. Tadeusza Kościuszki 131. Ze sprawą można zgłosić się do rzecznika osobiście (pokój nr 10), drogą pocztową, elektroniczną (e-mail: prk-wroclaw@powiatwroclawski.pl) lub telefonicznie (tel. 71 72 21 806).