Narzucony formułą styl konwersacji, zakładał wystąpienia rzeczników kreacyjnej i informacyjnej funkcji mediów, wymiany argumentów obydwu stron, wystąpienia ekspertów i zaproszonych gości oraz głosowanie dotyczące wcześniej postawionego pytania, będącego równocześnie tematem debaty.
Spotkanie zorganizowały działające w gimnazjum koła: Szkolny Klub Kulturalny i Loża patriotyczno-obywatelska. Do udziału zaproszono uczniów gimnazjum w Jaszkotlu: drugiego gimnazjum działającego na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie.
Świetlica szkolna przyjęła blisko pięćdziesięciu uczestników debaty, którzy rozpoczęli potyczkę słowną od bezstronnego przedstawienia tematu. Krótko zilustrowany prezentacją multimedialną przekaz, przybliżył gimnazjalistom istotę problemu: funkcje mediów, ich misję oraz podział mediów ze względu na poruszaną tematykę
Zagajenie do debaty przedstawili rzecznicy obu opcji, twierdząc, że dziś media publiczne chcą być wolne od grzechu upartyjnienia i konsekwentnie dążą do tego. Rzeczywiste wypełnianie tej misji samo w sobie uzasadnia informacyjny charakter mediów. Społeczeństwo wiele zawdzięcza mediom. Są najaktywniejszą warstwą kultury, dlatego skutecznie potrafią inspirować jej twórców i dysponentów. Znamionuje je stałość działania i służebność wobec tych wartości, na których kultura polska zawsze buduje w sposób trwały swój charakter.
Przeciwne stanowisko, uzasadniające kreacyjną funkcję mediów, było równie gorące, jak wystąpienia przedmówców: twierdzono, że nie znają nikogo, kto by potrafił tak manipulować człowiekiem i słowem jak dziennikarz. Fotoreporterzy, dziennikarze mają dar „zarażania” własnym entuzjazmem. Potrafią perfekcyjnie wpłynąć na rozmówcę, nakierować jego słowa, na tematy, które chcą poruszyć w taki sposób, żeby wyszło to od osoby mówiącej, a nie od nich.
Całość spotkania została podsumowana przez burmistrza Mieczysława Repsa, który pogratulował młodzieży znajomości tematu i umiejętności wymiany poglądów. Szczególną uwagę skupiło wystąpienia przedstawiciela wydawnictwa Phoenix. Uświadomił uczestnikom debaty, że to, jak czytamy media zależy od tego jakich informacji oczekujemy. Pokazał uczniom eksperyment ze szklanką wypełnioną do połowy wodą. Połowa twierdziła, że szklanka jest do połowy pełna, inni uważali, że jest do połowy pusta. I tak jest ze środkami masowego przekazu: każdy dowiaduje się tego, czego chce się dowiedzieć.
Udowodniło to, przeprowadzone na zakończenie, głosowanie.