W efekcie projektu w ciągu dwóch tygodni marca w siedzibie starostwa zorganizowano 7 spotkań, w których uczestniczyło łącznie około 200 gimnazjalistów. Podczas spotkań młodzież poznała najważniejsze kompetencje powiatu, zwiedziła „od kuchni” starostwo, a także spotkała się „oko w oko” z władzami powiatu, nie szczędząc im wielu, niejednokrotnie trudnych pytań. W każdym ze spotkań uczestniczył starosta Andrzej Szawan, sekretarz Paweł Wardęga, przedstawiciele Wydziału Promocji, Rozwoju i Współpracy Zagranicznej oraz Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
- Na początku lutego zwróciliśmy się z propozycją organizacji lekcji obywatelskich do dyrektorów wszystkich szkół gimnazjalnych z terenu powiatu wrocławskiego – mówi starosta Andrzej Szawan. Na nasze zaproszenie do udziału w projekcie odpowiedziało sześć gimnazjów: z Siechnic, Kamieńca Wrocławskiego, Czernicy, Chrząstawy Wielkiej, Kobierzyc i Sobótki. Scenariusz każdego ze spotkań zakładał krótką prezentację założeń reformy samorządowej oraz omówienie zadań powiatu, ze szczególnym uwzględnieniem oferty edukacyjnej naszych szkół ponadgimnazjalnych. Na każdym etapie spotkania staraliśmy się aktywizować młodzież, wciągając ją do dyskusji oraz sprawdzając jej stan wiedzy o powiecie. Na koniec organizowaliśmy krótki quiz wiedzy o powiecie, w którym nagrodami były upominki promocyjne powiatu. Najbardziej aktywne osoby zapraszałem do swojego gabinetu, odkrywając przed nimi kulisy swojej codziennej pracy – opowiada starosta.
Młodzież uczestnicząca w projekcie miała również okazję zapoznać się z pracą dwóch najczęściej odwiedzanych przez klientów wydziałów starostwa – wydziału komunikacji i biura obsługi. Uwagę gimnazjalistów przykuwały w szczególności różnego rodzaju nowinki technologiczne zastosowane w urzędzie: system monitoringu kamer, elektroniczny system kolejkowy, system obiegu i kontroli dokumentów Lotus.
- Fajny ten urząd - skwitował jeden z uczniów. Mógłbym tu kiedyś pracować. Równie pozytywnie gimnazjaliści wypowiadali się na temat samej lekcji obywatelskiej. – W takich lekcjach moglibyśmy uczestniczyć codziennie – mówili. Podobny entuzjazm towarzyszył wypowiedziom nauczycieli. – Bardzo podoba nam się pomysł organizacji lekcji obywatelskich w starostwie. Sami wynieśliśmy z nich sporo nowych informacji, których nie znaleźlibyśmy z pewnością w podręcznikach – mówiła jedna z nauczycielek biorących udział w lekcji obywatelskiej.
Jak zapewnia starosta Andrzej Szawan projekt będzie kontynuowany w przyszłym roku szkolnym.
– Mam nadzieję, że sukces pierwszego cyklu lekcji obywatelskich zachęci pozostałe szkoły do włączenia się do projektu. Bardzo na to liczę i już teraz zapraszam do współpracy!