Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Gmina Kobierzyce złożyła wniosek o dofinansowanie projektu i uzyskała wsparcie finansowe na prowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych w kl. I-III we wszystkich szkołach podstawowych, a także na doposażenie bazy dydaktycznej w pomoce i programy edukacyjne, sprzęt elektroniczny (komputery, drukarki) oraz materiały biurowe. Celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci klas I-III, tj. zapewnienie im oferty edukacyjno-wychowawczo - profilaktycznej, zgodnej z indywidualnymi potrzebami i możliwościami edukacyjnymi i rozwojowymi.
W ramach realizacji projektu łącznie zostanie zrealizowanych 2529 godzin dodatkowych zajęć pozalekcyjnych:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej
- zajęcia gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych z uwzględnieniem nauk matematyczno- przyrodniczych
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych językowo (język angielski).
Łącznie w projekcie uczestniczy 323 uczniów. Zajęcia pozalekcyjne cieszą się ogromnym zainteresowaniem i przebiegają w przyjaznej atmosferze, a uczniowie chętnie biorą w nich udział.
Zajęcia wpływają na eliminowanie różnych dysfunkcji, rozwijają ponadto umiejętności i zainteresowania uczniów zdolnych. Dzięki uczestnictwu w zajęciach dzieci rozwijają zdolności poznawcze, są także pobudzane do samodzielnego myślenia poprzez różnorodne zabawy, ćwiczenia i gry. Uczniowie wyrabiają przy tym spostrzegawczość, rozwijają umiejętność logicznego myślenia oraz dobre nawyki, np. prawidłowej postawy ciała. Poszerzają słownictwo i udoskonalają umiejętności komunikacyjne. Są przy tym monitorowane pod kątem prawidłowości wykonywanych zadań, udzielane są im wskazówki i częste pochwały. Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie systematyzują i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności.
Nauczyciele prowadzący zajęcia stosują różnorodne formy i metody pracy, a ćwiczenia dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci, np. podczas zajęć logopedycznych każdy uczeń ma indywidualny zestaw ćwiczeń dobrany pod kątem jego wady wymowy. W ramach realizacji zajęć dzieci pracują zarówno indywidualnie jak i grupowo. Chętnie korzystają z pomocy dydaktycznych i chętnie uczestniczą w zajęciach praktycznych z wykorzystaniem sprzętu i materiałów zakupionych w ramach projektu: komputerów, programów multimedialnych, komputerowych programów interaktywnych, gier planszowych, gier pamięciowych memo, książek, a także sprzętu sportowego do zajęć gimnastyki korekcyjnej.
Widać już pierwsze efekty i sukcesy Dzieci mają satysfakcję z prawidłowo wykonanych zadań i swoich postępów.