Starostwo ma już za sobą realizację dwóch projektów ukierunkowanych na podniesienie jakości usług publicznych świadczonych przez urząd o czym świadczą certyfikat uczestnictwa w projekcie Programu Rozwoju Instytucjonalnego (PRI) oraz certyfikat udziału w projekcie CAF. W międzyczasie starostwo wdrożyło również certyfikat ISO 9001-2009. Czy realizacja projektów rzeczywiście przekłada się na lepszą jakość funkcjonowania starostwa i obsługi klientów?
Rzeczywiście, ostatnio bardzo intensywnie pracowaliśmy w urzędzie nad wdrożeniem odpowiednich standardów jakości zarządzania i obsługi klienta. Łatwo ocenić efekty ich realizacji, gdyż w urzędzie prowadzimy cykliczny monitoring satysfakcji klientów starostwa. Ocena wyników badań ankietowych wskazuje na rosnący poziom satysfakcji naszych klientów. Na taki efekt składają się liczne szkolenia kadry pracowniczej z zakresu profesjonalnej obsługi klienta, ujednolicenie i uproszczenie procedur, zwiększenie dostępu do elektronicznych formularzy niezbędnych przy załatwianiu spraw, szereg udogodnień funkcjonalnych w obrębie samego budynku.
No właśnie - a propos budynku starostwa – zalety funkcjonalne urzędu i jego otoczenia w postaci przestronnego parkingu, nowoczesnej sali wydziału komunikacji i biura obsługi, czy chociażby profesjonalnych sal konferencyjnych, z pewnością wpływają na poziom satysfakcji klientów urzędu. Ale starostwo to nie tylko budynek, ale przede wszystkim ludzie, czyli podlegli panu pracownicy.
Każdą organizację tworzą ludzie i to od ich pracy zależy, w jaki sposób urząd będzie odbierany przez mieszkańców powiatu i innych klientów urzędu. Dlatego jednym z priorytetów, jakie postawiłem sobie na początku mojej kadencji, było stworzenie odpowiedniej platformy do współpracy z personelem. Aby taki mechanizm współpracy zadziałał, potrzebna jest właściwa komunikacja z kadrą, stworzenie odpowiednich warunków do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników oraz oczywiście odpowiedni system motywacyjny dla personelu. Nie ukrywam, że wiele gotowych rozwiązań w tym zakresie dostarczyła nam realizacja projektów CAF i PRI. Na przykład w efekcie wdrożenia projektu PRI udało nam się uregulować wiele kwestii z zakresu polityki kadrowej, takich jak zasady awansowania, realizacji szkoleń dla kadry, awansu, itp. Co ważne, są to sprawdzone rozwiązania, tzw. dobre praktyki przetestowane w innych urzędach i organizacjach. Osobiście jestem zwolennikiem szeroko rozumianego inwestowania w pracowników. Nie od dziś wiadomo bowiem, że zadowolony pracownik to również zadowolony klient. O ludzi po prostu trzeba dbać, niezależnie od tego, po której stronie biurka stoją…