Spotkanie rozpoczęło wystąpienie Beaty Wojnakowskiej, sekretarza w Urzędzie Gminy w Długołęce, która opowiadała o praktycznym funkcjonowaniu kodeksu etycznego.
- W naszym urzędzie taki kodeks obowiązuje od 2005 roku, został wprowadzony zarządzeniem wójta – mówiła Beata Wojnakowska. - Jego celem jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników urzędu oraz poinformowanie mieszkańców o standardach zachowania, jakich mają prawo oczekiwać od urzędników. Nad jego prawidłowym funkcjonowaniem czuwa Komisja Etyczna. Co roku kodeks jest przeglądany i monitorowany. Rozprowadzane są ankiety wśród pracowników i mieszkańców, z których dowiadujemy się, co należy usprawnić, gdzie pojawiają się problemy i jakie zmiany wprowadzić. Wyniki badań ankietowych, jak i sam kodeks, dostępny jest na stronach internetowych urzędu.
Ważnym elementem forum było wystąpienie Agnieszki Jurgielaniec, dyrektor Centrum Usług Samorządowych ARAW SA, która mówiła o zagrożeniach korupcyjnych wśród urzędników. Na początku sprecyzowała dokładnie, czym jest korupcja, jakie może przyjmować formy, na jakie niebezpieczeństwa są narażeni pracownicy urzędu, którzy mogą czasami nie mieć świadomości, że przyjęcie drobnego upominku może być już klasyfikowane jako działanie korupcyjne.
- Owszem, przyjęcie kwiatów czy bombonierki nie jest karalne, ale czasami lepiej nie przyjmować nawet takich prezentów, żeby po prostu spokojnie spać – mówiła Agnieszka Jurgielaniec. - Podobnie w przypadku droższych upominków wręczanych po zakończeniu załatwiania konkretnej sprawy.
Do ciekawej dyskusji doszło na temat wyobrażeń dobrego funkcjonowania urzędu w świadomości klientów i samych urzędników.
- Wydawało się nam, że jeżeli podniesiemy standard obsługi, odnowimy pomieszczenia, korytarze, wstawimy ładne krzesła, stworzymy wręcz przytulny urząd, to nasi mieszkańcy będą bardziej zadowoleni – mówił wójt gminy Długołęka. - Po przeprowadzeniu badań ankietowych okazało się, że tak naprawdę, to jest jeden z odległych punktów w skali ważności dla naszych mieszkańców. Zawsze na pierwszym miejscu był termin załatwiania sprawy.
Kolejne już spotkanie samorządowców odbywało się w ramach projektu "Wdrażanie usprawnień zarządczych w partnerstwie dolnośląskich jednostek samorządu terytorialnego”. Celem głównym projektu jest podniesienie standardów zarządzania i poziomu obsługi klienta. Jest on realizowany między innymi przez wdrażanie usprawnień zarządczych na poziomie całej organizacji w zakresie zarządzania, ocenę poziomu funkcjonowania i rozwoju urzędów, poprawę metod i narzędzi komunikacji wewnętrznej, podnoszenie poziomu kwalifikacji kadry poprzez szkolenia pracowników urzędów i pomoc doradczą oraz wprowadzenie metod mierzenia satysfakcji klientów i pracowników urzędu.
Projekt realizowany jest przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej w partnerstwie z 7 jednostkami samorządu terytorialnego. Partnerzy to Starostwo Powiatowe w Wołowie, Starostwo Powiatowe w Złotoryi, Urząd Gminy Czernica, Urząd Gminy Długołęka, Urząd Gminy Kostomłoty, Urząd Miasta Siechnice, Urząd Gminy Wisznia Mała.
Do głównych zadań w projekcie należy: Wdrożenie i doskonalenie systemu zarządzania jakością wg ISO 9001; Doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania (wg norm ISO 9001, 14001, PN-N-18001); Wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg ISO 27001; Wdrożenie Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym; Doskonalenie Elektronicznego Obiegu Dokumentów (w tym wprowadzenie podpisu elektronicznego); Wdrożenie Powszechnego Modelu Samooceny CAF; Badanie satysfakcji klienta zewnętrznego i wewnętrznego; Szkolenia z zakresu postępowania administracyjnego.
Wartością dodaną wypracowaną w projekcie będzie między innymi wyrównanie różnic pomiędzy gminami pod względem jakości świadczonych usług i poziomem kompetencji urzędników jednostek biorących udział w projekcie. Projekt promuje korzyści z podnoszenia kwalifikacji i standardów zarządzania w odniesieniu do osób w każdym wieku i obydwu płci.