Gospodarzami spotkania byli starosta Andrzej Szawan i wicestarosta Jerzy Fitek. Punktem wyjścia do dyskusji stała się nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, na mocy której wójt, starosta i marszałek są od 1 marca 2011 r. operatorami publicznego transportu zbiorowego na swoim terenie.
Do zadań organizatora transportu należy planowanie rozwoju transportu, organizowanie publicznego transportu zbiorowego, zarządzanie publicznym transportem zbiorowym. Zawierając umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na szczeblu powiatów, samorządy mogą zapewnić sobie realizację zadań nałożonych tą ustawą oraz uzyskać dotację rekompensującą utracone dochody z ulgowych biletów.
Dotychczas tę kwestię w obrębie trzech gmin: Czernica, Siechnice, Kobierzyce i miasta Wrocław regulowały porozumienia podpisane przez te samorządy z prezydentem Wrocławia. W związku ze zbliżającym się upływem terminów obowiązywania umów zawartych z przewoźnikami oraz w świetle wprowadzonych zmian prawnych, zachodzi konieczność podjęcia w tej kwestii nowych decyzji w celu osiągnięcia optymalnych rozwiązań, które z jednej strony pozwolą zapewnić spójny system transportu zbiorowego, a z drugiej zminimalizują koszty, które wiążą się z jego wprowadzeniem.
Uczestnicy spotkania zgodnie przyznali, że gwarantem osiągnięcia pożądanych rezultatów w tym zakresie jest dalsza współpraca gmin z Wrocławiem. – Bezpośrednie sąsiedztwo gmin powiatu wrocławskiego z Wrocławiem sprawia, że jedynie polityka transportowa tworzona wspólnie z władzami Wrocławia, przyniesie pożądane efekty w postaci spójnego systemu komunikacji zbiorowej dla aglomeracji wrocławskiej – mówił wicestarosta Jerzy Fitek.
Wicestarosta zaproponował, aby to właśnie Wrocław jako centrum aglomeracji, posiadając wieloletnie doświadczenie zarówno w dziedzinie organizowania jak i zarządzania publicznym transportem zbiorowym, przyjął w realizowaniu zadań nałożonych na samorządy rolę partnera wiodącego. Taki pomysł poparł również Grzegorz Roman, doradca prezydenta Wrocławia ds. transportu aglomeracyjnego oraz Marek Wierzbicki, reprezentujący firmę doradczą z Wierzbic.
Współpraca w tym obszarze może być realizowana alternatywnie w relacji gminy – miasto Wrocław lub relacji powiat wrocławski – Wrocław. Wiążąca decyzja w tej sprawie podczas spotkania jeszcze nie zapadła. W przeciągu miesiąca samorządowcy będą mieli możliwość zapoznania się szczegółowo z zadaniami wynikającymi z przyjęcia każdej z ww. form współpracy, ponieważ do przygotowania kompleksowej informacji na ten temat zobowiązał się jeden z przedstawicieli firmy doradczej uczestniczący w spotkaniu. Po przeanalizowaniu zebranego materiału zapewne łatwiej będzie podjąć samorządom ostateczną decyzję w sprawie przyszłości komunikacji w publicznej aglomeracji wrocławskiej.