Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Powiat Wrocławski
Starostwo jakiego nie znacie: zarządzanie kryzysowe

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Rozpoczynamy cykl artykułów przybliżających działalność starostwa i władz powiatu wrocławskiego. W pierwszej odsłonie prezentujemy zarządzanie kryzysowe, czyli jeden z ważniejszych tematów związanych z bezpieczeństwem mieszkańców powiatu wrocławskiego.
Starostwo jakiego nie znacie: zarządzanie kryzysowe
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Starostwo jakiego nie znacie: zarządzanie kryzysowe
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Gdyby zadać mieszkańcom powiatu wrocławskiego pytanie, z czym kojarzy im się starostwo powiatowe, większość wskazałaby zapewne, że jest to miejsce, w którym można odebrać prawo jazdy, dowód rejestracyjny czy pozwolenie na budowę. Tymczasem katalog spraw, którymi zajmuje się urząd, jest o wiele szerszy. Warto poznać je bliżej, chociażby z tego względu, że ich realizacja wpływa często bezpośrednio na jakość i bezpieczeństwo życia mieszkańców powiatu, czy też warunki do inwestowania i rozwoju turystyki w powiecie. Dlatego rozpoczynamy nasz cykl.

W starostwie za sprawy bezpieczeństwa pod względem wykonawczym odpowiada Józef Kmonk, inspektor ds. zarządzania kryzysowego. To on w imieniu starosty zajmuje się koordynacją zarządzania kryzysowego oraz stałym monitoringiem zagrożeń na terenie powiatu. Zbiór procedur obowiązujących w tym zakresie określa Plan Zarządzania Kryzysowego Powiatu Wrocławskiego.

Współpraca przede wszystkim

- W praktyce zarządzanie kryzysowe opiera się na ścisłej współpracy starostwa z gminami powiatu, wojewódzkim i powiatowym centrum zarządzania kryzysowego oraz odpowiednimi służbami (straż pożarna, policja, sanepid, weterynaria). Wprowadzony system zarządzania już niejednokrotnie sprawdził się podczas wielu akcji i interwencji związanych z zagrożeniami – tłumaczy Józef Kmonk. – W celu podniesienia efektywności działań realizowanych w tym obszarze staramy się na bieżąco wyciągać wnioski z każdej przeprowadzanej akcji – dodaje Józef Kmonk.

W ostatnich miesiącach starostwo uruchomiło system powiadamiania i alarmowania o zagrożeniach na terenie powiatu drogą sms-ową. Ponadto we współpracy z odpowiednimi służbami przygotowywana jest obecnie mapa zagrożeń w powiecie wrocławskim, która ułatwi monitoring zagrożeń na obszarze powiatu. Tej sprawie poświęcone były również warsztaty zorganizowane 28 października 2010 r. w Starostwie Powiatowym we Wrocławiu, w ramach projektu współfinansowanego ze środków UE z Europejskiego Funduszu Społecznego pn. Podniesienie jakości działania urzędów i usług dla mieszkańców poprzez wdrożenie zaktualizowanej metody PRI w gminach i powiatach, w którym uczestniczy powiat wrocławski.

Na kłopoty… inspektor

Żeby zrozumieć zakres odpowiedzialności osób i instytucji zajmujących się zarządzaniem kryzysowym, warto przyjrzeć się bliżej definicji zagrożeń. Obejmuje ona zarówno tzw. zagrożenia nadzwyczajne (np. powódź, pożary, trąby powietrzne), ale również tzw. zagrożenia codzienne związane z przestępczością, wypadkami drogowymi, nietypowymi zachowaniami zwierząt. Może nie wszyscy wiedzą, ale to właśnie inspektorzy ds. zarządzania kryzysowego muszą najczęściej uporać się z problemem uprzątnięcia martwych zwierząt z dróg, czy też zawiadomić odpowiednie służby w przypadku zagrożenia ze strony owadów żądlących (pszczoły, szerszenie). W praktyce osoby zajmujące się zarządzaniem kryzysowym muszą być dyspozycyjne 24 godziny na dobę.

- Osobiście bardzo często zdarza mi się odbierać telefony np. w sprawie martwej sarny na drodze nawet w godzinach nocnych – mówi Józef Kmonk. - Zdaję sobie jednak sprawę, że każdy sygnał o istniejącym lub możliwym zagrożeniu jest ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa ludzi i ich mienia. Dlatego nie można lekceważyć żadnego telefonu. A do pracy w takim całodobowym systemie zdążyłem się już przyzwyczaić z uwagi na wcześniejsze doświadczenia zawodowe – kończy inspektor ds. zarządzania kryzysowego.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


Joanna Brodowska



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 30 kwietnia 2024
Imieniny
Balladyny, Lilli, Mariana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl