- Kupując prezent, trzeba przede wszystkim wziąć rachunek, bo bez niego potem już nic nie załatwimy – mówi miejski rzecznik praw konsumenta we Wrocławiu, Jerzy Barański.
Należy też zwrócić uwagę na wewnętrzne ustalenia w kwestii wymiany i zwrotów zakupionych towarów sklepu, w którym kupujemy daną rzecz. Nie ma bowiem żadnych z góry ustalonych reguł. W sklepach często przy kasach bądź na odwrocie rachunku podane są informacje na temat zasad zwrotu lub wymiany. Zazwyczaj można to uczynić w ciągu tygodnia do czterech, jeżeli rzecz nie jest używana. Wyjątkiem są reklamacje, kiedy coś się zepsuje, ale to akurat słabo dotyczy interesującej nas kwestii.
- Jeżeli nie mamy pewności, czy zakupioną rzecz będziemy mogli zwrócić lub wymienić, musimy uzyskać adnotacje sprzedawcy na odwrocie rachunku opatrzoną pieczątką sklepu. Ustne zapewnienia bywają zawodne – radzi Jerzy Barański.
A co, jeśli sklep odmówi nam wymiany produktu lub zwrotu pieniędzy wbrew wcześniejszym ustaleniom? Wtedy należy zwrócić się do powiatowego rzecznika praw konsumenta.