Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Powiat Wrocławski
Rejestr dłużników

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Nie zapłaciłem abonamentu telefonicznego. Czy mogę zostać wpisany do rejestru dłużników bez żadnego wyroku sądowego?

Odpowiedź na powyższe pytanie jest niestety twierdząca, choć zaznaczyć trzeba, że wpis taki nastąpić może pod pewnymi warunkami. W czerwcu bieżącego roku weszła w życie nowa ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. z 2010 r. Nr 81, Poz. 530), która reguluje powyższą kwestię. Rejestry dłużników prowadzone są przez biura informacji gospodarczych.

Ustawa daje możliwość wpisania konsumenta do rejestru dłużników. Aby tego dokonać musi istnieć wierzytelność (czyli roszczenie o zapłatę długu) wobec konsumenta na kwotę minimum 200 zł. Zobowiązanie to powstać musi w związku z określonym stosunkiem prawnym, tj. między innymi z umowami o: świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych (telefon komórkowy), przewóz osób i bagażu w komunikacji masowej (pamiętajmy, że samo wejście do środka komunikacji jest zawarciem umowy), dostarczanie energii elektrycznej, gazu i oleju opałowego, dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości, dostarczanie energii cieplnej, umową kredytu konsumenckiego, najmu lokalu spółdzielczego itd. Podmiot wpisujący musi dysponować dowodem zawarcia umowy będącej podstawą wpisu.

Kolejnym warunkiem jest okres czasu, od jakiego nasze zobowiązanie jest wymagalne. Do rejestru wpisywać można jedynie długi, które są wymagalne od co najmniej 60 dni (liczonych od daty, w której miała zostać dokonana płatność). Wierzyciel musi również doręczyć konsumentowi osobiście lub wysłać listem poleconym na adres do doręczeń wezwanie do zapłaty, zawierające ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura, z podaniem firmy i adresu siedziby tego biura.

Powyższe warunki są wystarczające, aby wpisać konsumenta do rejestru. Nie jest przy tym wymagany wyrok sądowy, ani żaden inny tytuł wykonawczy (ugoda, wyrok sądu polubownego, etc.).

Jeśli więc otrzymamy wezwanie zawierające w/w ostrzeżenie powinniśmy reagować szybko i rozważnie. Jeśli dług faktycznie istnieje, to najlepszym wyjściem jest zapłata. Możemy się oczywiście skontaktować z naszym wierzycielem i próbować rozłożyć dług na raty lub starać się o anulowanie odsetek. Bardziej skomplikowana jest sytuacja, gdy uważamy, że zobowiązanie nie istnieje. W tym przypadku również należy się szybko skontaktować z wierzycielem i starać się wyjaśnić sprawę. Jeśli nie uda nam się osiągnąć porozumienia, dobrze jest powiadomić o tym fakcie biuro informacji gospodarczej, do którego mamy być wpisani, a w przypadku dokonania wpisu skierować sprawę do sądu.

Brak wymogu uzyskania wyroku przez wierzyciela nie oznacza, że pozostaje on zupełnie poza kontrolą i może wpisywać do rejestru, co mu się spodoba. Wpisanie informacji nieprawdziwych, bądź też niewykreślenie informacji w przypadku stwierdzenia nieistnienia zobowiązania podlega karze grzywny do 30 000 zł.

Omawiana ustawa daje również możliwość wpisania przez konsumenta do rejestru dłużników będących przedsiębiorcami. W tym jednak wypadku istnieje konieczność uzyskania tytułu wykonawczego stwierdzającego istnienie zobowiązania. Na stronach internetowych poszczególnych biur informacji gospodarczej znajdziemy informacje, co należy zrobić, aby dokonać takiego wpisu.

Ryszard Czekański

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


Ryszard Czekański



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 25 kwietnia 2024
Imieniny
Jarosława, Marka, Wiki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl