Okazją do dyskusji na ten temat było spotkanie zorganizowane 6 września br. w siedzibie Starostwa Powiatowego we Wrocławiu. Jego inicjatorem był starosta Andrzej Wąsik. Na jego zaproszenie uczestniczyli w nim m.in. wójtowie i burmistrzowie gmin, pracownicy urzędów gmin i starostwa odpowiedzialni za zarządzanie kryzysowe, a także przedstawiciele Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu.
Na początku spotkania Józef Kmonk, inspektor ds. zarządzania kryzysowego w starostwie, przedstawił bieżące informacje z zakresu funkcjonowania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, utworzonego w czerwcu br., na mocy porozumienia zawartego pomiędzy starostą i komendantem miejskim Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. Jak podkreślił - istotnym elementem całego systemu alarmowania i ostrzegania jest odpowiednia reakcja pod względem czasowym wójtów i burmistrzów gmin na ostrzeżenia przesyłane pocztą elektroniczną, szczególnie po godzinach urzędowania oraz w dni wolne o pracy (wtedy za informowanie odpowiedzialne są służby Komendy Miejskiej PSP). Uczestnicy spotkania przyznali jednak, że natłok informacji i komunikatów nie zawsze ważnych, wysyłanych przez różne instytucje (IMGW, Wojewódzkie i Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego) oraz fakt ich częstego dublowania mogą powodować problem z ich interpretacją oraz utratę czujności w przypadku naprawdę ważnych informacji. Zasadnym może być w tym przypadku pomysł wicestarosty Ireneusza Słomy, aby przeszkolić osoby przyjmujące takie komunikaty, w taki sposób, aby mogły one dokonywać ich odpowiedniej selekcji i w efekcie kierować te najważniejsze do pozostałych instytucji i osób, pamiętając, że taka selekcja musi być bardzo rozważna.
W trakcie spotkania wywiązała się również dyskusja na temat sposobów skutecznego powiadamiania odpowiednich służb i mieszkańców o możliwych zagrożeniach. Interesujące praktyki w tym zakresie przedstawili: pracownik Urzędu Gminy w Kobierzycach, gdzie funkcjonuje elektroniczny system powiadamiania wykorzystujący m.in. syreny alarmowe oraz pracownicy urzędów gmin w Sobótce i Długołęce, gdzie funkcjonuje system powiadamiania drogą sms-ową. O tym jak działa system sms-owy mogli przekonać się uczestnicy spotkania podczas prezentacji przygotowanej przez firmę SiSMS.pl. Pozytywne opinie przedstawicieli gminy Sobótka oraz Kobierzyce, a także fakt, że system został już pozytywnie zweryfikowany podczas ostatnich powodzi w wielu miejscach w kraju, przekonały władze powiatu wrocławskiego do zakupienia systemu w ramach tzw. oferty zamkniętej (sms-y otrzymują tylko właściwe służby i instytucje). Podobny zakup rozważają również pozostałe gminy w ramach oferty otwartej (sms-y można wysyłać również do mieszkańców zagrożonych terenów).
Uczestnicy spotkania zgodnie przyznali, że realizacja projektu w skali całego powiatu zdecydowanie usprawniłaby system powiadamiania i alarmowania w przypadku zagrożeń, zwiększając tym samym bezpieczeństwo mieszkańców i ich mienia.