Kto był inicjatorem kampanii upowszechniającej wiedzę dotyczącą korzyści wynikających z korzystania z paragonów?
Kampania powstała z inicjatywy Ministerstwa Finansów RP. Ma ona ogólnopolski zasięg, a jej celem jest rozpowszechnienie wśród społeczeństwa konieczności odbierania od przedsiębiorców paragonów fiskalnych, dokumentujących zakupy towarów i usług.
Co spowodowało, iż pojawiła się potrzeba przeprowadzenia tego typu kampanii społecznej?
Jest to rezultat zauważalnej od 2007 roku tendencji spadkowej podatku dochodowego i podatku VAT. Dochód z tytułu podatku VAT spadł, w stosunku do roku poprzedniego, o około 10%, natomiast w przypadku podatku dochodowego jest to około 20%. Spadły dochody budżetu z handlu przy jednoczesnym braku spadku konsumpcji. Kampania jest również odpowiedzią na wyniki kontroli policji skarbowej.
W jaki sposób przeprowadzana jest kampania?
Uświadomienie społeczeństwa następuje w formie kampanii informacyjnej, prowadzonej zarówno za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Internet) jak i w sposób tradycyjny tj. poprzez rozsyłanie ulotki informacyjnej organizacjom przedsiębiorców oraz starostom, burmistrzom i wójtom, do siedzib powiatów i gmin, gdzie jest upubliczniana w widocznym dla wszystkich klientów miejscu.
Informacja przekazywana w kampanii jest przypomnieniem dla przedsiębiorców o obowiązku rejestrowania wszystkich transakcji oraz każdorazowego wydawania paragonu, a także dla nabywców o korzyściach wynikających z odbierania tegoż poświadczenia. Posiadanie paragonu ułatwia klientowi dochodzenie swoich praw, prowadzenie porównań cenowych oraz pozwala na weryfikację ewentualnych błędów w rozliczeniu. Wydawanie paragonu sprzyja również uczciwej konkurencji, uniemożliwia ukrywanie przez sprzedającego swoich dochodów oraz daje pewność, że naliczany w cenie i płacony podatek rzeczywiście trafia do budżetu państwa.