Uczniowie m.in. mieli możliwość uczestniczenia w zadaniu „Jestem hobbystą - będę profesjonalistą”, dzięki któremu wzięli udział w warsztatach organizowanych w Muzeum Narodowym we Wrocławiu czy warsztatach teatralnych w Teatrze Lalek, gdzie mogli stać się choć na chwilę aktorami lalkowymi, a zdobytą wiedzę wykorzystywać na zajęciach szkolnego koła teatralnego „Pajacyk”. Z kolei dzięki wycieczce do redakcji CD-Action oraz specyfice pracy, jaka tam panuje, dzieci mogły się przekonać, że istnieją zawody, które pozwalają łączyć pasję z pracą zawodową.
Obchody Dnia Europejskiego „Witaj, Wielka Brytanio!” były okazją do poznania kultury, osiągnięć naukowych i gospodarczych, potraw, a także zabytków charakterystycznych dla architektury Wielkiej Brytanii. Natomiast Gminny Przegląd Małych Form Teatralnych „Wielkanocny Kogutek”, który odbył się na początku kwietnia, dzięki małym artystom, zamienił się w fantastyczne święto wiosny, pisanek, kogucików, Wielkiej Nocy.
Nowym i bardzo ekscytującym doświadczeniem był wyjazd do Opery Wrocławskiej na balet Piotra Czajkowskiego pt. „Jezioro Łabędzie”. Wspaniali tancerze, choreografia, scenografia, klasyczne baletowe kostiumy, gra świateł i przepiękna muzyka Piotra Czajkowskiego – wszystko to złożyło się na niezapomniane widowisko. Uczniowie stwierdzili, że muzyka i taniec klasyczny wykonywany na żywo jest atrakcyjniejszy i bardziej przystępny w odbiorze, niż słuchany i oglądany w telewizji.
W ramach kolejnego zadania – „Żyję zdrowo na sportowo” - uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w Oleśnickim Parku Wodnym oraz w Hali Orbita we Wrocławiu, gdzie nowicjusze zaliczali swoje pierwsze upadki, jednak dzielnie wstawali i kontynuowali naukę jazdy na łyżwach. Zapał i kilka wskazówek technicznych powodowały, że jazda stawała się pewniejsza, a zabawa coraz lepsza. Tymczasem całe rodziny, gotowe do rywalizacji sportowej, z niecierpliwością czekały na kolejny aktywny weekend, podczas którego wszyscy zawsze świetnie się bawili, jedni startowali, inni kibicowali, a dzieci wykazywały bardzo dużo radości i zapału.
Jesienne i wiosenne rajdy rowerowe były okazją do doskonalenia swoich umiejętności kolarskich, kontaktu z przyrodą, gier i zabaw na świeżym powietrzu, a wszystko to uwieńczone ogniskiem z pieczonymi kiełbaskami. Największym wyzwaniem niewątpliwie były wyjazdy na narty do Czarnej Góry, aby popróbować swoich sił na stoku. Początki, jak to zwykle bywa były trudne, ale z godziny na godzinę wszystko zaczęło nabierać rumieńców, łącznie z uczestnikami.
„Terapia poprzez zabawę” to bardzo ważny element projektu, dzięki któremu uczniowie doskonalili sprawność manualną, pracowali nad ortografią, integracją w grupie, uczyli się poprzez zabawę, brali udział w zajęciach wyrównawczych z matematyki i języka polskiego.
W ramach zadania „Kiedy matematyk spotka przyrodnika” bardzo prężnie działało koło ekologiczne, które organizowało szereg konkursów, imprez, wyjazdów. Aby poznawać różne gatunki drzew, grzybów, krzewów, zwierząt i odkrywać tajemnice, które skrywa w sobie las, pewnego dnia dzieci wybrały się na poszukiwania, wyposażone w lornetki, lupy, notesy. Podobna wyprawa została zorganizowana do gospodarstwa rolnego państwa Bajorków w Stępniu, dzięki której uczniowie mogli zobaczyć zwierzęta hodowlane, zapoznać się z ich zwyczajami, przyjrzeć się innowacyjnym sposobom prowadzenia hodowli. Zobaczyły także nowoczesne maszyny, urządzenia i narzędzia niezbędne w gospodarstwie rolnym. Z dużym zainteresowaniem oglądnęły deszczownię, której zadaniem jest podlewanie upraw okopowych podczas suszy.
Z inicjatywy kół ekologicznych uczniowie SP w Borowej mogli uczestniczyć w Przeglądzie Recytatorskim pod hasłem „Jesień”, w czasie którego królowały utwory o barwach jesieni, wietrzyku, kasztanach i wirujących, kolorowych liściach. Bardzo dużym zainteresowaniem w okresie zimowym cieszyła się akcja „Pomóżmy ptakom przetrwać zimę”. Dzieci chętnie brały udział w konkursach, takich jak: „Skutki niewłaściwego odżywiania”, „Z przyrodą za pan brat”, konkurs ekologiczno – matematyczny „Ekologik”. Cała szkoła bardzo uroczyście obchodziła „Dzień Ziemi”, podczas którego zostało wystawione przedstawienie „Ratujmy naszą planetę Ziemię”, a następnie odbył się Konkurs Mody Ekologicznej.
Warsztaty w Arboretum Leśnym w Stradomi były okazją do tego, by uczniowie nauczyli się obcować z przyrodą, przyswoili nowe wiadomości z zakresu ekologii, jak należy żyć, aby te rośliny, które oglądali mogły zobaczyć za wiele lat nowe pokolenia. Niezapomnianym przeżyciem były warsztaty astronomiczne do Planetarium w Chorzowie, a także warsztaty w Ogrodzie Botanicznym, gdzie wszyscy uczestnicy z ciekawością wysłuchali prelekcji na temat powstania życia na Ziemi, a następnie mogli pospacerować i obejrzeć różnorodne rośliny, po czym udali się do Muzeum Przyrodniczego, w którym mieli okazję zobaczyć szkielety różnych prehistorycznych zwierząt.
Zwieńczeniem roku szkolnego były trzydniowe warsztaty krajoznawczo – przyrodnicze w Górach Świętokrzyskich, na których dzieci poznały kulturowe dziedzictwo Polski, jej historię i przyrodę. Wędrówka rozpoczęła się w Św. Katarzynie, gdzie wraz z przewodnikiem został przekroczony teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Drogą pątników zmierzających do relikwii Drzewa Krzyża Świętego uczniowie dotarli na szczyt Góry Świętego Krzyża. Droga powrotna rozpoczęła się spacerem po gołoborzach, dzięki czemu można było podziwiać wspaniałe widoki Łysogór. Drugiego dnia w Chęcinach dzieci zwiedziły ruiny średniowiecznego zamku, wysłuchując z zaciekawieniem historii i legend tego wspaniałego, historycznego miejsca, z nadzieją na spotkanie Białej Damy, która co noc przechadza się wśród ruin zamczyska. Kolejnym punktem warsztatów była stolica województwa świętokrzyskiego, czyli Kielce. Następny dzień to Jaskinia „Raj”, w której odbyła się wspaniała lekcja przyrody. Na wszystkich ogromne wrażenie wywarły liczące setki tysięcy lat skały. Przepiękne nacieki - stalaktyty, stalagmity oraz skalne kolumny pobudzały wyobraźnię. Na drodze naszych uczniów stało jeszcze w Bartkowie najstarsze drzewo na ziemiach polskich - szypułkowy dąb Bartek - liczący około 700 lat. - Uczestnicy warsztatów bardzo żałowali, że czas tak szybko minął, ponieważ była to niezwykła okazja do zabawy i nauki, podobnie jak cały rok szkolny, obfitujący w tak wiele różnorodnych zajęć, podczas których każdy uczeń SP w Borowej mógł znaleźć coś interesującego dla siebie, aby doskonalić swoje zdolności, rozwijać zainteresowania, a zdobytą wiedzę wprowadzać w czyn – dodała Katarzyna Dyl.
Projekt „Mały Odkrywca Własnych Możliwości” w Borowej współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego