Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Siechnice
Równi w przyszłość

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
246 uczniów gimnazjum w Siechnicach uczestniczy w programie „Równi w przyszłość - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów Gimnazjum im. Księżnej Anny z Przemyślidów w Siechnicach”. Młodzież uczestniczy w siedemnastu różnorodnych projektach, które nie tylko pomagają nadrobić zaległości, ale również rozwinąć talenty drzemiące w gimnazjalistach.

Pomysł, żeby zgłosić się do podobnego programu pojawił się już w 2008 roku. Środki zostały przyznane na jego realizację w roku szkolnym 2009/2010, a projekt ruszył 20 września 2009.

- W projekcie ujęliśmy 17 działań, zarówno w formie działań cyklicznych jak i zajęć wyjazdowych. Można je podzielić na kilka działów tematycznych: opiekuńczo-wychowawczy, nauk matematyczno-przyrodniczych, artystycznych czy językowych – mówi wicedyrektor Artur Kaliszczak.

Program jest naprawdę bogaty i różnorodny. Młodzi ludzie lubiący informatykę uczestniczą w kursie grafiki komputerowej. - Do tego działania zakupiliśmy specjalistyczny program Corel Draw. Uczestniczyło w tym działaniu 10 osób a w trakcie wyłoniła się dwójka uczniów, która była szczególnie uzdolniona w tym kierunku. Dokupiliśmy więc Photoshopa, żeby nasze działania były jeszcze bardziej profesjonalne – mówi Artur Kaliszczak.

Równolegle trwają informatyczne zajęcia otwarte w ramach Klubu Internauty, w których przez cztery dni w tygodniu uczniowie uczą się „mądrego” korzystania z zasobów sieci internetowej.

30 gimnazjalistów uczestniczy w zajęciach szkółki pływackiej, której doskonali swoje umiejętności na basenie w Jelczu Laskowicach. - Spośród nich siedem osób w ogóle nie potrafiło pływać, wręcz bało się wody. Teraz już wszyscy pływają i to na głębokim basenie – dodaje wicedyrektor gimnazjum.

Są pierwsze efekty

Kto woli ćwiczenia umysłowe, mógł wybrać uczestnictwo w licznych zajęciach matematyczno-przyrodniczych. Cały program rozpoczął się od dwudniowego wyjazdu do Karkonoskiego Centrum Edukacji Ekologicznej. Grupa 40 uczniów uczestniczyła w warsztatach ekologicznych. Natomiast w październiku odbył się jednodniowy wyjazd do Explora Parku w Wałbrzychu. - Tam młodzież uczestniczyła w warsztatach matematycznych z wykorzystaniem z brył, ćwicząc wyobraźnie przestrzenną. Kontynuacja warsztatów miała miejsce już w Siechnicach, gdzie do końca stycznia trwał projekt „W krainie wielościanów” - tłumaczy Artur Kaliszczak. Celem zajęć było rozwijanie matematycznych zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz motywowanie ich do pogłębiania wiedzy w oparciu o różne źródła informacji. Mieli oni do dyspozycji tablicę interaktywną z dostępem do internetu, klocki do budowy wielościanów (system "Reko"), puzzle "Profi cube" oraz niezbędne materiały do budowy modeli z papieru.

Z początkiem marca natomiast rozpoczął się projekt „Siła logiki”, trwają również zajęcia przygotowujące do konkursów matematycznych. - Myślę, że to zaczyna przynosić pożądane efekty, bowiem po raz pierwszy mamy ucznia, który zakwalifikował się do finału dolnośląskiego „zDolnego Ślązaka” w konkursie matematycznym. To jeden z nielicznych uczniów na tym poziomie z tak małej miejscowości w tym prestiżowym konkursie – dodaje nauczyciel.

Program „Równi w przyszłość” zawiera propozycje także dla humanistów. Od początku października 48 uczniów, w dwóch grupach dla zaawansowanych i dwóch dla początkujących, bierze udział w zajęciach językowych prowadzonych przez Empik School.

Z górki na...

Dużą frajdą dla uczniów był ośmiodniowy obóz językowo-narciarski z programem profilaktyki uzależnień, który odbył się w miejscowości Murzazichle oddalonej 10 km od Zakopanego. Większość osób z trzydziestoosobowej grupy miała pierwszy raz narty na nogach, ale dzięki instruktorom na koniec kursu nieźle szusowała po stoku. Przy okazji gimnazjaliści mieli okazję poznania osobliwości Krakowa i Zakopanego oraz obcowania z tatrzańską przyrodą. Dodatkową atrakcją był góralski kulig po okolicach Murzazichle zakończony ogniskiem z pieczeniem kiełbasek.

Przygotowano również szereg działań o charakterze opiekuńczo-wychowawczym. Głównym jest świetlica środowiskowa „Kładka”, która otwarta jest przez trzy godziny pięć dni w tygodniu. - Uczniowie mają możliwość odrobienia lekcji, mogą doskonalić angielski, ale również porozmawiać czy poradzić się. Ponadto mamy zakupione przez szkołę oprogramowanie wspomagające dla dyslektyków. Ci uczniowie, którzy mają takie problemy, dzięki temu wyrównują swoje szanse – mówi Artur Kaliszczak.

Z końcem marca natomiast zakończy się „Kurs nauki technik pracy umysłowej i szybkiego czytania”, który, jak wykazały testy, przynosi znakomite rezultaty.

Ciekawym przedsięwzięciem były zajęcia warsztatowe "Mała firma to takie proste", w którym wzięło udział 90 osób, uczniów klas trzecich. Na zakończenie projektu poszczególne grupy wykorzystując wcześniej zebrane materiały i doświadczenia opracowały prezentacje multimedialne. Były konkretne pomysły na firmy, z biznesplanami i rozwiązaniami marketingowymi.

Ponadto do końca roku szkolnego uczniowie uczniowie mogą korzystać z indywidualnych konsultacji u szkolnego doradcy zawodowego w ramach Szkolnego Ośrodka Kariery. Otrzymają pomoc przy wyborze szkoły ponadgimnazjalnej czy podpowiedź, jak zachować się na rynku pracy.

Śpiewać każdy może

Ostatnim blokiem tematycznym w ramach programu to zajęcia o charakterze artystycznym. W ramach niego prowadzone są zajęcia koła wokalnego Avista, w którym śpiewa 10 dziewcząt. Odbywają się również zajęcia instrumentalne, gdzie uczniowie szkolą swoje umiejętności gry na gitarze czy keyboardzie. Podsumowaniem obu zajęć będzie koncert przed szerszą publicznością.

Gimnazjaliści uczestniczą również w zajęciach teatralnych,które odbywają się w teatrze Arka we Wrocławiu.

- W sumie w projekcie bierze udział 246 osób, co na ogólną liczbę uczniów w szkole – 312, jest liczbą bardzo dobrą. Realizacja tego programu to czas wytężonej pracy. Trzeba nadzorować przebieg zajęć, prowadzić dokumentację i rozliczać poszczególne zadania, jest więc co robić. Ale warto to robić, potwierdza to choćby ilość uczniów, która uczestniczy w różnych zajęciach. Cieszy mnie to, że szkoła żyje po zakończeniu lekcji. Codziennie niemal do 17 coś się w niej dzieje – kończy wicedyrektor Kaliszczak.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


AS



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 19 kwietnia 2024
Imieniny
Alfa, Leonii, Tytusa

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl