Był to pierwszy etap ankietyzacji przeprowadzony jeszcze w starej siedzibie starostwa, przy ulicy Podwale 28. Zgodnie z założeniami, opinie respondentów zebrane podczas badania zostaną wykorzystane przy planowaniu działań usprawniających pracę urzędu w nowej siedzibie Starostwa, przy ul. T. Kościuszki 131. Na ile okażą się one skuteczne pokaże kolejna ankietyzacja, której realizacja planowana jest w marcu 2010 r.
Pierwsze badanie przeprowadzono w formie krótkiej, anonimowej ankiety zawierającej pytania dotyczące warunków obsługi klienta, zapewnienia i dostępności informacji, kompetencji pracowników urzędu, uprzejmości i chęci pomocy ze strony pracowników urzędu, terminowości załatwianych spraw, uzyskanego wyniku załatwianej sprawy. W ankiecie znalazły się również pytania otwarte, umożliwiające respondentom wskazanie własnych oczekiwań wobec sposobu obsługi klienta, a także pytania pozwalające na identyfikację demograficzną i lokalizacyjną respondentów. Odpowiedzi udzielano wg pięciostopniowej skali oceny (bardzo niezadowolony, niezadowolony, trudno powiedzieć, zadowolony i bardzo zadowolony).
Klienci starostwa powiatowego mieli dostęp do ankiet za pośrednictwem pracowników starostwa, istniała również możliwość wypełnienia ankiety za pomocą Internetu. W sumie – spośród 500 rozdanych ankiet zwrócono 283 wypełnionych ankiet (ponad 60 %). Oprócz tego pozyskano 12 ankiet wypełnionych drogą internetową.
Ogólna ocena funkcjonowania urzędu wypadła pozytywnie, bowiem 86, 51 % respondentów wyraziło swoje zadowolenie z funkcjonowania urzędu.
Negatywna ocena respondentów dotyczyła głównie obszarów, na które urząd, niebędący administratorem i właścicielem budynku przy ul. Podwale 28, nie miał bezpośredniego wpływu (miejsca parkingowe, estetyka urzędu, oznaczenie informacyjne budynku). W nowo wybudowanym budynku starostwa przy ul. T.Kościuszki 131 wprowadzono szereg rozwiązań funkcjonalnych i organizacyjnych, które w znaczący sposób przyczynią się do poprawy warunków obsługi klienta (ponad 70 miejsc parkingowych, Punkt Obsługi Klienta, pełne oznakowanie informacyjne budynku).
Optymizmem napawa również fakt, że respondenci bardzo wysoko ocenili fachowość i kompetencje urzędników starostwa (95 % ankietowanych pozytywnie oceniło ich kompetencje).
Jest to bez wątpienia rezultat odpowiednio prowadzonej polityki kadrowej, przejawiającej się zarówno na etapie doboru kadr w procesie rekrutacji, jak i w późniejszej dbałości o rozwój i ustawiczne podnoszenie kwalifikacji pracowników urzędu (udział w szkoleniach i projektach edukacyjnych). Pełne wyniki przeprowadzonego badania dostępne są na stronie internetowej Powiatu Wrocławskiego www.powiatwroclawski.pl.