Pierwsze prace przy budowie wschodniej obwodnicy Wrocławia rozpoczęły się już we wrześniu. Z jednej strony budowlańcy przygotowują plac budowy w okolicach ul. Kościuszki w Siechnicach, a z drugie w Łanach. Właśnie tam, w poniedziałek 16 listopada odbyła się uroczystość oficjalnego rozpoczęcie inwestycji – wmurowania aktu erekcyjnego. Wzięli w niej udział m.in. marszałek województwa dolnośląskiego Marek Łapiński, przewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Jerzy Pokój, członek zarządu województwa dolnośląskiego Grzegorz Roman (jeden z głównych promotorów budowy drogi, nazywanej potocznie od jego nazwiska Via Romana) oraz przedstawiciele wykonawcy - firmy Skanska. Budowę poświęcił biskup pomocniczy Archidiecezji Wrocławskiej ks. Edward Janiak.
Długość całej trasy wyniesie 38 km. Aktualnie budowany odcinek to ponad 5 km, a jego budowa będzie kosztowała ponad 215 milionów zł. - To nasza największa inwestycja infrastrukturalna, zarówno jeśli chodzi o skalę, jak zaangażowane środki. Prace idą dość intensywnie, m.in. dzięki temu, że przyśpieszyliśmy wydatowanie środków na ten rok do kwoty 43 mln zł – powiedział Marek Łapiński, marszałek województwa dolnośląskiego, który 23 października wizytował plac budowy.
W ramach tego zadania zostaną wybudowane 3 mosty nad Oławą i Odrą (o długości od 102 do 286 metrów), dwie estakady nad terenami zalewowymi (obie będą miały po 612 metrów długości) oraz l4-metrowy wiadukt drogowy nad ul. Odrzańską w Łanach. Na całym realizowanym odcinku drogi powstanie 15 przejść dla zwierząt.
Kontrakt obejmuje również przebudowę starej i budowę nowej infrastruktury technicznej (wodociągu, gazociągu, kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej). Wzdłuż całej trasy zostaną zbudowane ciągi piesze i ścieżki rowerowe, a na terenach zabudowanych zamontowanych aż 200 mkw. ekranów akustycznych.
Termin zakończenia prac przewidziany umową to 31 stycznia 2013 roku. - Ale chcemy skończyć znacznie szybciej, najlepiej jeszcze przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej (czyli w połowie 2012 roku – przyp. red.) - mówi Bogdan Rytwiński, dyrektor Skanska, Oddział Budownictwa Drogowo-Mostowego we Wrocławiu.
W sumie w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym dla województwa dolnośląskiego na lata 2007-2013 na realizację Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8 łącznie zabezpieczono prawie 785 mln zł, z czego ok. 392 mln zł pochodzić ma z budżetu województwa, ok. 94 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego i ok. 299 mln zł z innych źródeł unijnych (np. POIŚ lub RPO WD).