Ogólnopolska kampania edukacyjna, zorganizowana przez Komendę Główną Policji i Związek Browary Polskie ruszyła 2 lipca. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Pozory mylą, dowód nie”, a jej celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach na terenie całej Polski, że dorosły wygląd nie oznacza dojrzałości.
14-latki z dowodem
- Od 2001 roku dowody osobiste wydawane są również osobom poniżej osiemnastego roku życia i różnią się tylko datą ważności. Są wydawane na 5 lat – przypomina Adam Kowal z komisariatu w Kątach Wrocławskich. – Dlatego tak ważne jest, aby sprzedawca dokładnie sprawdzał datę urodzenia osoby, która chce kupić alkohol.
W ramach akcji, do wszystkich sklepów oferujących produkty alkoholowe trafią pakiety edukacyjno – informacyjne, zawierające ulotki, plakaty oraz naklejki, przypominające o zakazie sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Jednocześnie, funkcjonariusze informują o konsekwencjach wynikających z łamania prawa. Sprzedawcy muszą pamiętać, że za sprzedaż napojów z procentami osobom, które nie ukończyły 18 roku życia, można nie tylko stracić zezwolenie, ale trafić do więzienia nawet na dwa lata.
Mam, ale w domu…
Tricków stosowanych w sklepach przez nieletnich jest wiele - poważny ubiór, pomoc dojrzale wyglądającego kolegi, przekonywanie, że dowód zostawili w domu. Powszechne jest również społeczne przyzwolenie dla sprzedaży tak zwanego „jednego piwa”.
Tymczasem, spożywanie alkoholu przez osoby niepełnoletnie to dla policji duży problem. Statystyki są alarmujące. W 2008 roku, funkcjonariusze w całej Polsce odnotowali ponad 24 000 przypadków małoletnich, będących pod wpływem alkoholu. Do pomieszczeń policyjnych odprowadzono prawie 800 osób, które nie ukończyły osiemnastego roku życia, z tego 70 dziewcząt. Do izb wytrzeźwień trafiło prawie 2 400 nieletnich, z czego 260 dziewcząt.
Piwko w wakacje
Akcja ma również przypomnieć, że reakcja młodego organizmu na każdą, nawet najmniejszą dawkę alkoholu, może powodować zachowania trudne do przewidzenia, a nawet prowadzące do tragedii. – To ważne zwłaszcza w okresie wakacyjnym, kiedy młodzi ludzie mają dużo wolnego czasu i często są pozbawieni kontroli dorosłych – podkreśla Adam Kowal.
Wsparciem dla prowadzonych działań jest symbol „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, który w lipcu pojawił się w spotach reklamowych piwa produkowanego w Polsce przez firmy zrzeszone w Związku Browarów Polskich. Hasło to umieszczone jest również na naklejkach, rozdawanych przez policjantów w sklepach na terenie gminy.