Spektakl teatralny, występy chóru, popisy młodych muzyków i recytatorów. Gdyby patronka gimnazjum w Siechnicach, Ks. Anna z Przemyślidów obserwowała, co 14 października działo się w szkole, na pewno byłaby dumna. Uczniowie bardzo się starali, by podziękowania z okazji Dnia Nauczyciela były czymś więcej niż tylko wyklepaną formułką.
Dziękowała także dyrekcja szkoły i władze gminy. - Wasza ciężka praca pomaga w odkrywaniu talentów, które kryją się w najmłodszych – mówił wójt Jerzy Fitek. W podobnym tonie wypowiadali się także pozostali goście, między innymi zastępca wójta Stanisław Łopatowski oraz przedstawicielka kuratorium we Wrocławiu, Danuta Pacholicka. Poza wieloma ciepłymi słowami, pracownicy wszystkich placówek oświatowych na terenie gminy otrzymali dyplomy i wyróżnienia. Szczególne gratulacje odebrała Waleria Hasik, wieloletnia dyrektor Jednostki Obsługi Szkół w Św. Katarzynie. Za swoje wybitne osiągnięcia, pani Hasik otrzymała najwyższe odznaczenie w dziedzinie oświaty, czyli medal Komisji Edukacji Narodowej.
Fot. Kornelia Trytko
Droga do sukcesu
Kulminacyjnym punktem uroczystości było jednak symboliczne wręczenie dyrektorowi gimnazjum Cezarowi Szeligiewiczowi Certyfikatu Jakości ISO 9001:2000. Dokonał tego Marcin Sztajerski z Global Group, firmy nadającej certyfikat, potwierdzający wdrożenie systemu zarządzania jakością do szkoły w Siechnicach. – Nasza współpraca układała się doskonale – mówił Sztajerski. – Rzadko spotyka się tak entuzjastyczny i profesjonalny zespół. Wśród wielu słów uznania podkreślił jednak, że certyfikat to tylko narzędzie, które zobowiązuje szkołę do dalszego doskonalenia.
Fot. Kornelia Trytko
Zastępca dyrektora szkoły, Artur Kaliszczak i pełnomocnik wójta ds. oświaty Barbara Solarek przedstawili zebranym drogę szkoły do uzyskania certyfikatu oraz płynące z tego korzyści. – Prace nad wdrożeniem systemu rozpoczęły się w lecie ubiegłego roku – mówił Artur Kaliszczak. – Naszym celem było uporządkowanie i usystematyzowanie działań w zakresie organizacyjnym, dydaktycznym i wychowawczym.
W tym celu została powołana grupa około 20 osób, specjalnie przeszkolonych i odpowiedzialnych za wdrażanie norm i standardów jakościowych. Pod koniec czerwca przeprowadzono w szkole audit zewnętrzny, który potwierdził wdrożenie systemu w placówce. Zaowocowało to przyznaniem certyfikatu zgodności systemu zarządzania z międzynarodowymi normami. – Najtrudniejszym zadaniem było nakłonienie pracowników do spojrzenia na szkołę jako firmę, którą należy sprawnie zarządzać – mówi Kaliszczak. – Wymagało to zmian w mentalności pracowników, którzy musieli nauczyć się systemowego i zespołowego działania.
Fot. Kornelia Trytko
Certyfikat czyli...?
System zarządzania jakością to zbiór norm i standardów, które pomagają w osiąganiu przez przedsiębiorstwo wyznaczonych celów, usprawniają pracę i ułatwiają ocenę efektów.
– Klientami szkoły są rodzice i uczniowie – tłumaczy Barbara Solarek. – Musimy dokładnie badać ich oczekiwania, nadzorować proces dostarczania usługi (z zakresu wiedzy i wychowania), a następnie oceniać rezultaty i wyciągać wnioski. Na tym polega zarządzanie jakością.
Fot. Kornelia Trytko
Władze gimnazjum chcą osiągnąć te cele poprzez badanie uczniów klas pierwszych prowadzone na początku ich drogi edukacyjnej za pomocą systemu zbierania informacji, nadzorowania przebiegu dalszego kształcenia, różnych formy kontroli, aż po kontakt z absolwentem.
Ważne, że certyfikatu ISO gimnazjum nie otrzymało dożywotnio. Szkoła będzie podlegała regularnym audytom wewnętrznym i zewnętrznym, co przyczyni się do stałej poprawy jakości pracy placówki.
Fot. Kornelia Trytko