- Zastanawiałam się, jak pomóc uczniom poszerzyć zakres ich umiejętności i możliwości pomocnych w przyswajaniu merytorycznych wiadomości w szkole - opowiada o genezie swojego pomysłu. - Gdy zaczęłam zastanawiać się nad konkretnymi rozwiązaniami, wzorowałam się na tzw. Bloku Aktywności Twórczej realizowanym w 14 Gimnazjum we Wrocławiu.
W gimnazjum nie ma klas profilowanych, w każdym roczniku jedna klasa została więc wybrana losowo do projektu. Rozpoczynając naukę w nowej szkole uczniowie nie wiedzieli, że czekają ich dodatkowe zajęcia, było to dla nich coś w rodzaju niespodzianki. Poznawanie warsztatów artystycznych, sport i taniec, lekcje muzealne w Muzeum Narodowym i Muzeum Etnograficznym oraz na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, nauczanie podstaw fotografii i filmoznawstwa, zaproszenia na wernisaże do galerii - na te rzeczy nie szkoda poświęcić dwóch godzin tygodniowo. Zajęcia prowadzą m.in. nauczyciele z gimnazjum i szkoły podstawowej.
- Na zajęciach zawsze dzieje się coś ciekawego - opowiadają uczniowie z klasy I d. - Uczyliśmy się robić aniołki z drewna, szkła i gipsu, mamy też często wycieczki. Poznajemy się coraz lepiej i stajemy się naprawdę zgraną klasą.
- Główną ideą jest nauczenie współpracy i praca metodami aktywizującymi - wyjaśnia Agata Roman. - Uczniowie dowiadują się, jak się komunikować i budować pozytywną samoocenę swojej osoby, poznać swoje zalety i wady. Druga klasa uczy się, jak rozwijać działalność społeczną poprzez zapoznanie się z lokalnymi problemami i realizowanie konkretnych projektów w duchu budowy społeczeństwa obywatelskiego. Zdajemy sobie sprawę, że trzecioklasiści muszą poświęcić dużo czasu na naukę do egzaminów, zajęcia dla nich będą więc prowadzone tylko w pierwszym półroczu, a podstawą zaliczenia całego bloku będzie jeden wybrany przez uczniów projekt.
Drugoklasiści wkrótce zabawią się w socjologów, przygotowując ankiety na temat lokalnych potrzeb i problemów, z którymi wyjdą do mieszkańców. Będą oni mogli opowiedzieć młodzieży jak im się żyje w swoich miejscowościach, czego najbardziej im brakuje, a co trzeba zmienić. Opracowanie wyników badań może przynieść naprawdę ciekawe rezultaty. Na pewno uczniowie włączą się również do ekologicznego i integrującego Siechniczan projektu ?Spotkania?, którego realizację rozpoczyna właśnie w gminie Stowarzyszenie Eko Idea.
- Może, gdy uczniowie poznają miejscowe problemy, zechcą w przyszłości zrobić coś dla swojej małej ojczyzny - zastanawia się Agata Roman.