
Obecne czasy dają ogromne możliwości przebranżowienia się i zmiany kariery. W odpowiedzi na te potrzeby powstał program "Kariera bez barier", który pomaga młodym odnaleźć się na dynamicznym rynku pracy.
To ogólnopolski projekt realizowany w 160 szkołach, którego celem jest ułatwienie uczniom przejścia między etapami edukacyjnymi oraz przygotowanie do wyzwań na rynku pracy. Dolnośląski etap programu podsumowano w Tyńcu Małym, spotykając się z uczniami trzech szkół uczestniczących w inicjatywie.
- To program ministerialny, który pomaga wypracować model wsparcia uczniów w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych – wyjaśnia Tomasz Kasprzak z Państwowego Instytutu Badawczego. - Obecnie, sukces zawodowy można osiągnąć na różne sposoby – niekoniecznie poprzez liceum i studia.
Krystyna Gęsiak-Piątkowska, mentorka programu, podkreśla, że warto podążać za swoimi marzeniami i możliwościami: - Mamy przykład rodzica, który zaczął od szkoły zawodowej, a dziś jest mecenasem. Chcemy, by dzieci otwierały się na różne ścieżki kariery – dodaje.
Program dał także uczniom możliwość bezpośredniego poznania różnych zawodów. Jedna ze szkół odwiedziła piekarnię, a dzieci były zaskoczone, jak fascynujący może być zawód piekarza.
- Niektóre z nich nawet rozważały taką drogę zawodową – wspomina Krystyna Gęsiak-Piątkowska.
Okazuje się jednak, że młodzież świetnie zna zawody, które były popularne wśród ich dziadków i ojców, co nie uszło uwadze wójt gminy.
- Nie wiemy jeszcze, jakie zawody będą wykonywać nasze dzieci i wnuki, ale cieszy fakt, że młodzież wciąż zna rzemiosło, takie jak szewstwo czy bednarstwo – podkreśla Piotr Kopeć, zwracając uwagę na dynamicznie zmieniający się rynek pracy.
- Warto być otwartym na różne możliwości, choć kariera to nie wszystko – zaznacza Tomasz Kasprzak. - To tylko jeden z elementów. Najważniejsze jest życie społeczne i wspólne działanie. Szkoła to miejsce, w którym można pomóc młodym ludziom wejść na rynek pracy, jednocześnie budując atmosferę wzajemnego wsparcia – zaznacza badacz, przekonując, że dzisiejsza młodzież ma szerokie możliwości. Kluczowe jest, aby być elastycznym, gotowym na zmiany i otwartym na nowe możliwości, jakie niesie współczesny rynek pracy.