Grupa Oto:     Bolesławiec Legnica Środa Śl. WielkaWyspa Wrocław Powiat Wrocławski Nieruchomości Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Powiat Wrocławski
Integracja sensoryczna – jak wpływa na funkcjonowanie dzieci w szkole?

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Funkcjonowanie dzieci w szkole w dużej mierze zależy od ich zdolności przetwarzania bodźców zmysłowych. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą sprawiać, że codzienne wyzwania edukacyjne, budowanie relacji z rówieśnikami czy uczestnictwo w lekcjach stają się dla dziecka ogromnym wyzwaniem. Właśnie dlatego coraz więcej rodziców oraz nauczycieli decyduje się na konsultacje w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz gabinetach specjalizujących się w terapii integracji sensorycznej.
Integracja sensoryczna – jak wpływa na funkcjonowanie dzieci w szkole?

Co to są zaburzenia integracji sensorycznej?

Integracja sensoryczna to proces, w którym układ nerwowy przetwarza informacje pochodzące ze zmysłów, takich jak dotyk, ruch, wzrok, słuch, smak i zapach. W przypadku dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej ten proces nie przebiega prawidłowo. Jak wyjaśnia Elżbieta Szydlik, dyplomowana terapeutka z gabinetu SImotus, mózg dziecka z zaburzeniami sensorycznymi może nadmiernie reagować na bodźce lub, przeciwnie, wymagać ich silniejszego natężenia.

- Na przykład dla dziecka nadwrażliwego hałas na szkolnym korytarzu może być przytłaczający, podczas gdy dziecko z niedostateczną wrażliwością sensoryczną będzie potrzebowało silniejszych bodźców, by odpowiednio zareagować – mówi terapeutka.

Problemy z koncentracją wynikające z zaburzeń integracji sensorycznej

Zaburzenia integracji sensorycznej często utrudniają dzieciom koncentrację w szkolnym środowisku. Nawet zwykły hałas w klasie, niewygodna metka na ubraniu czy konieczność uczestnictwa w grach zespołowych mogą powodować przeciążenie sensoryczne. Dzieci, które wymagają intensywniejszej stymulacji, mogą natomiast szukać dodatkowych bodźców, co prowadzi do rozproszenia ich uwagi i zakłóceń w nauce.

Często zachowania wynikające z tych trudności są błędnie interpretowane jako przejaw niesubordynacji lub problemów emocjonalnych. Tymczasem mogą one być konsekwencją niezdiagnozowanych zaburzeń integracji sensorycznej.

Integracja sensoryczna a kontakty społeczne

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą też wpływać na zdolność dziecka do budowania relacji z rówieśnikami. Dzieci z takimi trudnościami często unikają zabaw grupowych, aktywności sportowych czy nawet prostych zadań manualnych, takich jak pisanie. Mogą także szukać mocniejszych bodźców, co przejawia się nadmiernym przytulaniem lub, w skrajnych przypadkach, agresją.

Znaczenie diagnozy i terapii integracji sensorycznej

Wczesna diagnoza i odpowiednia terapia integracji sensorycznej mogą znacząco poprawić jakość życia dziecka. Terapia ta pomaga dziecku lepiej przetwarzać bodźce zmysłowe, co z kolei przekłada się na lepsze funkcjonowanie w szkole, rozwój społeczny oraz pewność siebie.

- Warto obserwować dzieci i w razie potrzeby udać się do specjalisty. Integracja sensoryczna jest kluczowa dla codziennego życia i rozwoju dziecka – podsumowuje Elżbieta Szydlik z gabinetu SImotus we Wrocławiu.

Dlaczego warto zgłosić się na terapię integracji sensorycznej?

Jeśli dziecko ma trudności w nauce, unika kontaktów społecznych lub jego zachowanie jest niepokojące, może to wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej. Właściwa diagnoza i terapia to najlepszy krok w kierunku poprawy jego funkcjonowania. Gabinety terapii integracji sensorycznej, takie jak SImotus we Wrocławiu, oferują profesjonalne wsparcie dla dzieci i rodziców, pomagając w pokonywaniu trudności i budowaniu lepszego życia.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


MR



o © 2007 - 2025 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 16 stycznia 2025
Imieniny
Marcelego, Walerii, Włodzimierza

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl