Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Kobierzyce
Podsumowanie gminnych inwestycji w  2021 roku

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Rozmowa z Ryszardem Pacholikiem, wójtem oraz Piotrem Kopciem, zastępcą wójta Kobierzyce
Podsumowanie gminnych inwestycji  w  2021 roku

Podsumowanie gminnych inwestycji  w  2021 roku
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Podsumowanie gminnych inwestycji  w  2021 roku
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Podsumowanie gminnych inwestycji  w  2021 roku
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

- Od czego powinniśmy zacząć tegoroczne podsumowanie?

Ryszard Pacholik Wójt Gminy Kobierzyce: - Rozpoczniemy myślę od największej inwestycji w historii, czyli od zakończenia budowy sieci kanalizacyjnej w 11 miejscowościach środkowej części naszej gminy, łącznie z budową nowej oczyszczalni ścieków w Pełczycach. Zadanie za prawie 100 milionów złotych w podstawowej wersji zostało zakończone. Obecnie trwają jeszcze prace w miejscach, które nie mogły ze względów proceduralnych, być uwzględnione w zamówieniu podstawowym, ale mieszkańcy mogą już się wpinać (i to robią) do nowej sieci kanalizacyjnej.

Piotr Kopeć Zastępca Wójta Gminy Kobierzyce: - Możemy śmiało powiedzieć, że nasza gmina jest jedną z nielicznych gmin wiejskich w Polsce, w której wykonano prace przy budowie sieci kanalizacyjne w tak szerokim zakresie. Podjęliśmy taką decyzję, pomimo, że niektóre wskaźniki mówiły że jest to rozwiązanie nieekonomiczne. Uważamy bowiem, że należy doprowadzić do takich standardów życia, które będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od tego, czy zamieszkują nasze największe miejscowości, czy też te mniejsze lub całkiem małe. Pozostały nam jeszcze do skanalizowania cztery miejscowości i zamierzamy w najbliższych lata dokończyć cały proces. Gdy to nastąpi, staniemy się naprawdę jedną z nielicznych gmin wiejskich w kraju, które będą skanalizowane na całym swoim obszarze.

Ryszard Pacholik: - Zależy nam bardzo na równomiernym rozwoju całej gminy. Z miesiąca na miesiąc przybywa nam nowych mieszkańców, którzy osiedlają się właśnie w tych miejscowościach, gdzie sieć kanalizacyjna została oddana do użytku stosunkowo niedawno. Zauważamy, że coraz więcej domów powstaje w centralnej czy południowej części gminy i ma to ścisły związek z budowaną na tych terenach infrastrukturą.

- Jakie Gmina Kobierzyce ma plany odnośnie poprawy komunikacji na swoim terenie?

Piotr Kopeć: - Ze względu na olbrzymie koszty, mówimy tu raczej o koncepcji na najbliższe 10 lat, niż o rozwiązaniach krótkoterminowych. Rozpoczęliśmy już prace nad pierwszymi projektami. Rok 2022 ma być przełomowym w tym zakresie, bowiem zamierzamy ukończyć pierwszy z projektów, zakładający połączenie Bielan Wrocławskich z Wrocławiem nowym szlakiem komunikacyjnym.

Myślę tutaj o ul. Rekreacyjnej pomiędzy Bielanami Wrocławskimi a Ślęzą i wyprowadzenie ruchu do ul. Kobierzyckiej we Wrocławiu. Niestety już na wstępnym etapie projektowania napotkaliśmy wiele problemów, które uzmysłowiły nam, że nie będzie to krótki proces. Wprost przeciwnie, zanosi się na to, że może to że wstępnie planowany okres ok 1 roku na dokumentację projektową wydłuży się do kilkunastu miesięcy Przypomnę że nasz pomysł rozwiązań komunikacyjnych polega na tym, żeby stworzyć sieć niezależnych dróg od głównej osi, czyli dawnej drogi krajowej nr 8, dziś już drogi powiatowej. Chcemy zaproponować rozwiązanie równoległe łączące Bielany Wrocławskie, Domasław aż do drogi na Żórawinę, z połączeniem z przebudowywanym obecnie węzłem w Magnicach, gdzie ma powstać rondo w miejsce istniejącego skrzyżowania.

Ryszard Pacholik: - W tym miejscu należy zaznaczyć, że w tym roku po zakończeniu budowy kanalizacji w poszczególnych miejscowościach wykonaliśmy wiele kilometrów dróg gminnych, położyliśmy wiele nakładek bitumicznych na drogach transportu rolnego. Z tym związana była oczywiście budowa chodników i oświetlenia. Tu jako przykład podałbym kompleksową przebudowę dróg w miejscowości Dobkowice. Trudności obiektywne, drugie procedury projektowe czy też związane z uzgodnieniami sprawiły, że nie wszystko udało się nam w tym roku zrealizować, ale zamierzamy to zrobić w roku przyszłym.

- Oddanie do użytku linii kolejowej przechodzącej przez teren naszej gminy nieco przeciąga się w czasie. Jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców Gminy Kobierzyce?

Piotr Kopeć: - Wprawdzie to nie my jesteśmy inwestorem, ale wiążemy duże nadzieje z tą inwestycją. Realizacja tego zadania daje możliwość dotarcia do Wrocławia dla znacznej ilości mieszkańców naszej gminy Oczywiście trzeba będzie dojechać do istniejących stacji, by dotrzeć do wybranego celu, ale liczymy, że spora liczba mieszkańców skorzysta z rozwiązania zwanego Park & Ride, czyli dojedzie samochodem lub rowerem do wybranej stacji, zostawi środek lokomocji na parkingu i wyruszy w dalszą podróż pociągiem. Powinno to w odczuwalny sposób zmniejszyć natężenie ruchu na drogach, zwłaszcza w godzinach szczytu komunikacyjnego Dlatego też budujemy już pierwszy parking w Bielanach Wrocławskich, a dlaczego tam?

Bo w tym miejscu posiadaliśmy swój grunt. Zamierzamy pozyskać od PKP grunty przy stacjach w innych miejscowościach aby zrealizować podobne zadania Rozpoczęliśmy od koncepcji, które były niezbędne do złożenia wniosku do PKP o pozyskanie niezbędnych terenów Z pierwszych spotkań z kolejarzami jak również z otrzymanej w ostatnich dniach korespondencji wynika jednak że proces ewentualnego przekazywania nam gruntu będzie długotrwały i niełatwy. Nie poddajemy się jednak ponieważ uważamy, że elementem sprawnych połączeń kolejowych są również zrealizowane punkty przesiadkowe na każdej ze stacji.

Ryszard Pacholik: - Linia kolejowa miała zostać uruchomiona jeszcze w tym roku, ale w międzyczasie zapadła decyzja o budowie linii w kierunku Niemczy i kolejarze musieli uwzględnić to realizując już na tym etapie rozgałęzienie na stacji w Kobierzycach To rozwiązanie w przyszłości znacznie rozszerzy funkcjonalność naszej linii, dojdą dodatkowe połączenia i zwiększy się liczba kursujących pociągów przejeżdżających przez naszą gminę.

- Budowa nowych tras rowerowych, to jeden z elementów strategii zmniejszenia ruchu samochodowego. Jak ocenić zatem powstanie nowego połączenia rowerowego z Wrocławiem?

Piotr Kopeć: - Od wielu lat zabiegaliśmy o to, by połączyć nasze trasy rowerowe z tymi istniejącymi we Wrocławiu. Odbywało się to również w sposób nieformalny. Możemy powiedzieć, że cel został osiągnięty. Wrocław zrealizował brakujący fragment drogi rowerowej wzdłuż Al. Karkonoskiej Dzisiaj można rzeczywiście dojechać z  naszej gminy rowerem do centrum Wrocławia w sposób bezpieczny z pożytkiem dla kondycji fizycznej i oczywiście środowiska naturalnego. To jednak nie wszystko, co należy wykonać w zakresie połączeń rowerowych w północnej części naszej gminy.

Opracowujemy obecnie koncepcję, zakładającą połączenie miejscowości Wysoka z Wrocławiem ( wzdłuż toru wyścigów konnych aż do ronda Ojca Pio). Nasza propozycja spotkała się z pozytywnym odzewem władz stolicy Dolnego Śląska. Teraz rozpocząć się ma etap projektowania tego odcinka. Myślimy również o połączeniu w przyszłości Ślęzy z Wysoką profesjonalną trasą rowerową. Istniejąca piesza przeprawa tzw. azyl pieszego, umożliwia oczywiście przejazd rowerzystom, ale nie ma ona standardu trasy rowerowej dlatego szukamy rozwiązania tego problemu.

Ryszard Pacholik: - Myślimy również o budowie tras w przeciwnym kierunku, czyli o bezpiecznym poruszaniu się na rowerze przez część centralną i południową. Rozwój położonych tam miejscowości, większa liczba mieszkańców i związane z tym dużo wyższe niż w przeszłości natężenie ruchu drogowego, wymusza na nas takie działania. Prace projektowe nad bezpiecznym połączeniem Kobierzyc z Chrzanowem, dla pieszych i rowerzystów, powoli dobiegają końca i właśnie tam roboty powinny się rozpocząć najwcześniej. W dalszej kolejności powstaną podobne trasy łączące Tyniec Mały z Żernikami Małymi, Racławicami Wielkimi, Małuszowem i Krzyżowicami.

- Myślę, że na tym zakończymy pierwszą część wywiadu poświęconego gminnym inwestycjom w obecnym i przyszłym roku. Kolejne inwestycje zostaną omówione w następnym wydaniu gazety. Dziękuję za rozmowę.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


Janusz Kołodziej



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 19 kwietnia 2024
Imieniny
Alfa, Leonii, Tytusa

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl