Zainteresowanie ze strony studentów kierunku zarządzanie projektami społecznymi było bardzo wysokie, co potwierdziła ich liczna obecność na spotkaniu, a także dwie dziesiątki zadanych pytań.
Spotkanie przebiegło w swobodnej atmosferze, pomimo tematyki o charakterze prawniczej. Głównym jego celem było przybliżenie studentom obowiązków urzędników w zakresie realizacji zadań w ramach administracji publicznej, a także zagrożeń i problemów z nich wynikających.
Pan Roman Potocki, starosta Powiatu Wrocławskiego przywitał uczestników, podkreślając przewagę spotkań w siedzibie starostwa nad spotkaniami w sieci - „takie spotkania zawsze zbliżają i umożliwiają szeroką interakcję”. Przedstawił też najważniejsze aspekty dynamicznego rozwoju powiatu wrocławskiego i jego potencjału w obliczu stale wrastającej liczby ludności, nieprzerwanie zwiększającej się liczby podmiotów gospodarczych i rekordowo wysokiego budżetu na kolejny rok. Nadmienił także o ukończeniu prac nad dokumentem Strategii Powiatu Wrocławskiego 2030, który wyznacza dalsze kierunki rozwoju powiatu w oparciu o analizę potrzeb jego mieszkańców. Dopełnieniem prezentacji powiatu była wzmianka o zajęciu (po raz kolejny) I miejsca w Rankingu Finansowym Samorządu Terytorialnego w Polsce, za co zarząd powiatu odebrał statuetkę zaledwie kilka dni wcześniej.
Dalsza część spotkania podzielona została na trzy bloki tematyczne. Pierwszy z nich dotyczył współpracy z organizacjami pozarządowymi, którą zaprezentował Łukasz Witkowski, główny specjalista w Wydziale Organizacyjno-Prawnym. Przedstawił on program i zasady współpracy organizacji z samorządem powiatowym, podstawy prawne ich działań, a także formy zlecania zadań publicznych w postaci różnorodnych form, na zasadach otwartych konkursów ofert lub trybu pozakonkursowego. Pan Witkowski przybliżył uczestnikom także zasady działania systemu darmowej pomocy prawnej, który funkcjonuje od 2016 roku jako zadanie, zlecone z zakresu administracji rządowej, której jeden z jej elementów - edukację prawną - realizują także organizacje pozarządowe.
Kolejnym tematem było wystąpienie Grzegorza Misia, Rzecznika Praw Konsumenta, o negatywnych zjawiskach występujących na linii klient - usługodawca/producent. Zagrożenia w cyberprzestrzeni i dropshipping były w ścisłym centrum zainteresowań studentów. Rzecznik opisał wiele sytuacji, z którymi każdy dokonujący zakupów w sieci może doświadczyć. Padło mnóstwo pytań dotyczących tego, jak ustrzec się oszustw podczas zakupów w Internecie. Istotnym tematem była też społeczna odpowiedzialność influencerów, którzy odgrywają dużą, nie zawsze pozytywną rolę, zwłaszcza w odniesieniu do ludzi młodych, szukających wzorców. Rzecznik uwrażliwił na pozostawianie swoich danych w sieci, które nierzadko są wykorzystywane w negatywnych celach. Poruszył także kwestię powinności dochodzenia swoich roszczeń, nawet drogą sądową i nie pozostawianie oszukańczych procederów bez konsekwencji.
Trzecim z tematów była prezentacja o przeciwdziałaniu dysfunkcjom i patologiom w administracji publicznej, którą przedstawiła uczestnikom spotkania Beata Pierzchała, dyrektor Wydziału Organizacyjno-Prawnego.
Opisała na wstępie formy zachowań dysfunkcyjnych/patologicznych, z podziałem na twarde, jak korupcja, mobbing, lobbing, nepotyzm, letaprywację, buta urzędnicza czy niegospodarność oraz miękkie, polegające na nadużywaniu stanowisk publicznych, prowadzeniu działalności sprzecznej z obowiązkami publicznymi, oraz patologicznej partyjności. Zobrazowała wymienione zjawiska podając przykłady z życia różnych instytucji i urzędów oraz przedstawiła sposoby ich rozstrzygnięcia i konsekwencji. Podkreśliła także, jak istotne jest właściwe zarządzanie i zapobieganie takim sytuacjom, czemu służy Kodeks Etyki Pracowników Starostwa Powiatowego we Wrocławiu, wprowadzony w 2016 roku. Kodeks wyznacza bowiem standardy postępowania pracowników podczas wykonywania przez nich zadań publicznych powiatu z przestrzeganiem zasad praworządności, uczciwości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, a także bezstronności, lojalności, uprzejmości i szacunku.
Ze strony studentów padły pytania dotyczące najczęściej odnotowywanych dysfunkcji. W odpowiedzi Pani Pierzchała podała przykłady, ściśle związane z relacjami międzyludzkimi, brakiem zrozumienia i szczerych rozmów między pracownikami. Dodała też, że w celu zapobiegania sytuacjom dyskryminacyjnym w urzędzie, powołano stanowisko Koordynatora do spraw Równego Traktowania, którego zadaniem jest monitorowanie przestrzegania zasady równego traktowania. Swoje wystąpienie podsumowała słowami: - Wszystko zależy od człowieka, jego kręgosłupa moralnego i umiejętności dystansu do polityki. Każdy z nas ma własne poglądy polityczne czy społeczne. Dobry urzędnik musi w trakcie wykonywania obowiązków i zadań na rzecz gminy czy powiatu, być ponad nimi i kierować się wyłącznie etyką zawodową.
Na koniec dr Kobielska podziękowała za tak intensywne i rzeczowe spotkanie, które wzbudziło duże zainteresowanie studentów i wyraziła nadzieję na kolejne, równie produktywne spotkanie.