Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Powiat Wrocławski
Jedzie pociąg z daleka … - już za chwileczkę, już za momencik

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Przed II wojną światową na trasie Wrocław-Sobótka jeździło dziennie aż osiem składów pociągów. Na wycieczkę na Ślężę trzeba było zarezerwować sobie jednak cały dzień, bo podróż koleją z Wrocławia pod śląski Olimp trwała w jedną stronę aż półtorej godziny (specjalny przyspieszony pociąg pokonywał trasę długości około trzydziestu pięciu kilometrów w czterdzieści minut).
 Jedzie pociąg z daleka … - już za chwileczkę, już za momencik

Dla wrocławian sto lat temu, zresztą tak jak i dzisiaj, Ślęża była jednym z najpopularniejszych, znajdujących się w pobliżu miasta miejsc wypoczynku niedzielnego i świątecznego, dlatego w lecie i na ferie zimowe uruchamiano dodatkowe pociągi.

O atrakcyjności tej trasy niech świadczy fakt, że w 1909 roku tylko podczas Zielonych Świątek pociągi z Wrocławia do Sobótki i z powrotem przewiozły aż trzydzieści tysięcy osób, a w 1928 roku dodatkowo uruchomiono jeżdżącą wahadłowo kolejkę spalinową.

Zdarzało się również, że specjalne składy pociągów pojawiały się z okazji wyjątkowych wydarzeń. Za takie uznano zorganizowane w okresie Zielonych Świątek w 1924 roku spotkanie z Rudolfem Steinerem, filozofem, twórcą antropozofii. Steiner na zaproszenie właścicieli pałacu w Kobierzycach miał wygłosić cykl wykładów dotyczących podstaw rolnictwa. Dwa razy dziennie w wykładach filozofa, którego otaczała aura niesamowitości, uczestniczyli rolnicy, okoliczna szlachta oraz przybyli z Wrocławia sympatycy antropozofa i osoby szukające niezwykłych wrażeń.

Powody powstania linii kolejowej na tej trasie nie były jednak związane z przewozem pasażerów i turystyką, a z gospodarką. Składy pociągów na uruchomionym 1 czerwca 1884 roku dwudziestokilometrowym odcinku pomiędzy Wrocławiem a Kobierzycami miały służyć przede wszystkim do przewozu płodów rolnych, głównie buraków cukrowych. Na stacje kolejowe w Kobierzycach i Pustkowie Żurawskim, gdzie od II połowy XIX wieku działały cukrownie, zwożono buraki gospodarczą kolejką wąskotorową. Przedłużenie linii z Kobierzyc do Sobótki w lipcu 1885 roku miało natomiast związek z transportem granitu z kamieniołomów w Strzeblowie. Na połączenie kolejowe Wrocławia ze Świdnicą trzeba było poczekać aż kilkanaście lat, pierwszy pociąg na tej trasie wyruszył dopiero 15 sierpnia 1898 roku.

Na stacjach i przystankach kolejowych powstały budynki dworców. To, co jest charakterystyczne dla tych obiektów, to ich oszczędne, niemal surowe elewacje i mocno funkcjonalny charakter, o czym mogą świadczyć dobudowane do nich magazyny towarowe. Budynki stacyjne w Kobierzycach, Bielanach i Domasławiu nie przypominają reprezentacyjnych budowli (choć bardzo często przedstawiano je z dumą na przedwojennych pocztówkach), są skromne i nieduże. Różni się od nich dworzec w Sobótce, który ze względu na duży ruch pasażerski przebudowano na początku XX wieku, dostawiając część o bardziej wyszukanej architektonicznie formie i ozdobnej elewacji oraz drewnianej, ozdobnej wiacie dla turystów od strony peronów.

W grudniu bieżącego roku po ponad dwudziestoletniej przerwie ruszą ponownie pociągi na rewitalizowanej linii kolejowej nr 285 z Wrocławia do Świdnicy. Pociąg ma pokonywać sześćdziesięciokilometrowy odcinek z maksymalną prędkością nawet do 120 km/h. Pasażerowie będą mieć z okien pociągu piękne widoki, na niemal płaskiej jak stół Równinie Wrocławskiej niezwykle dostojnie wygląda bowiem masyw Ślęży, przy dobrej widoczności na drugim planie można podziwiać m.in. Góry Wałbrzyskie z charakterystycznym Chełmcem. W drodze do Wrocławia naszym drogowskazem stanie się wysoki na ponad 200 metrów wrocławski Sky Tower, który pojawia się na trasie kilkukrotnie.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


Marta Miniewicz, Stowarzyszenie TUITAM



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 30 kwietnia 2024
Imieniny
Balladyny, Lilli, Mariana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl