Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Kąty Wrocławskie
Historia. Nasza autostrada - cz. 3

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Pierwszą w Europie autostradę wybudowali w 1924 w okolicach Mediolanu Włosi. Natomiast pierwszą niemiecką był zbudowany osiem lat później odcinek autostrady z Kolonii do Berlina. Budowa sieci autostrad Rzeszy miała zmienić sytuację drogową wewnątrz państwa i skomunikować z ważnymi regionami przemysłowymi w Europie, a przy okazji zlikwidować powszechnie panujące bezrobocie poprzez tworzenie nowych miejsc pracy.
Historia.  Nasza autostrada - cz. 3

Historia.  Nasza autostrada - cz. 3
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Nasz gminny (Kąty Wrocławskie) odcinek leży w ciągu przedwojennej autostrady Berlin-Breslau oznaczanej symbolem RAB 9, która to wchodziła w sieć planowanych i realizowanych autostrad Rzeszy.

Roboty rozpoczęto w marcu 1934 roku w rożnych częściach od Legnicy do Wrocławia. Trasa budowy autostrady została podzielona na odcinki, w których urządzono miejsca zakwaterowania dla robotników.

Jak relacjonowała w maju 1935 roku wrocławska wschodnio-niemiecka Gazeta Budowlana, powstało siedem obozów zlokalizowanych w atrakcyjnym krajobrazie, na skraju lasu. Drewniane baraki posiadały schludne i przyjemne wnętrza, na wzór domowych. W sypialniach było 18 łóżek. W urządzonych łazienkach zimna i ciepła woda. Stołówka serwowała smaczne i treściwe wyżywienie. Wokół baraków, w urządzonych miejscach zielonych z rabatami kwiatów, pracownicy mogli odpoczywać w czasie wolnym na leżakach. Organizacja „Siła dzięki radości” (niem. „Kraft durch Freude „) dba o „urozmaiconą rozrywkę poprzez różnorodne występy gościnne jak seanse filmowe, koncerty i sztuki teatralne”.

Czytamy dalej: „wynagrodzenie pracownika wynosi 49 pfenigów na godzinę, do czego dochodzi dla żonatych z Wrocławia dodatek rodzinny w wysokości 1,2 marki Rzeszy, a dla żonatych z Legnicy 0,8 marki Rzeszy dziennie. 80 pfenigów za pełne wyżywienie i 30 pfenigów za nocleg odciąga się codziennie mieszkańcom obozu. Ponadto żonatym opłaca się raz na dwa tygodnie, a kawalerom raz na miesiąc podróż do domu na niedzielę. Pracuje się na trzy zmiany, od 4:00 do 13:00,od 12:30 do 21:30 i na zmianie dziennej od 7:00 do 15:00.

Duże miasta i ważne trasy przelotowe będą połączone przy pomocy wjazdów i zjazdów. Powstanie w ten sposób łączność pomiędzy siecią starych dróg przelotowych a nową autostradą. W miejscach szczególnie atrakcyjnych widokowo powstaną parkingi dla podziwiania krajobrazu. Wszystkie drogi, szlaki kolejowe, drogi wodne, rzeki i strumienie będą zasadniczo poprowadzone pod lub nad autostradą. Żeby zapewnić jak najdalszy widok drogi na zakrętach, najmniejszy promień zakrzywienia wyniesie 2000 m, a wierzchołki gór będą tak otoczone, żeby jadące z przodu samochody zawsze były widoczne z odległości co najmniej 400 metrów. Szerokość autostrady wynosi 24 metry, które dzielą się na dwa pasy ruchu po 7,5 m i dwa pasy boczne po 2 metry. Pas środkowy będzie urządzony jako teren zielony”.

Na odcinku Wrocław-Legnica wybudowano łącznie 80 wiaduktów i mostów, koszt każdego wynosił od 60 do 90 tyś. marek Rzeszy. Wysokość przejazdu to 4,5 metra.

Zrealizowano generalnie nawierzchnię betonową z płyt odlewanych na miejscu. Powstałe szczeliny dylatacyjne miały zapobiegać pękaniu. Na odcinkach nachylonych zastosowano droższą o 1/3 nawierzchnię brukowaną.

W roku 1935 prace ziemne i mostowe były tak zaawansowane, że zaczęto wykonywać betonowanie i brukowanie nawierzchni. W 1936 w rejonie wrocławskim wykonano ich 40 km.

Według wydanego obowiązującego regulaminu określono, kto może z niej korzystać. Rowerzyści i piesi zostali wykluczeni. Należy trzymać się prawej strony. Lewy pas służy do wyprzedzania. Nie jest ponadto dopuszczalne, aby pojazdy jechały obok siebie. Specjaliści w tamtych czasach radzili nie przekraczać 140 km/godz.

Na budowach poszczególnych odcinków zatrudniano tysiące robotników. Prace przebiegały w sposób fachowy i zorganizowany, aż doszło do momentu ukończenia 1000 km odcinka autostrad Rzeszy, który akurat znalazł się pod Wrocławiem w rejonie teraźniejszego węzła bielańskiego.

Z racji tego wydarzenia zaplanowano, zakrojoną na szeroką skalę, uroczystą, propagandową imprezę otwarcia, w której udział wzięły tysiące uczestników. Było to 27 września 1936 roku.

Nie zabrakło udziału w niej również wodza Adolfa Hitlera, zagorzałego zwolennika budowy sieci autostrad.

Nasza autostrada żyje nadal swoim życiem. Nie stanowi już zainteresowania miejscowych, nie chodzi się w jej okolice na spacery. Minęło kilkadziesiąt lat i z racji bardzo dużej liczby pojazdów po niej poruszających się, jej wydolność dawno się skończyła, a niewydolność jest znana chyba każdemu Polakowi i nie tylko. To nie są żarty. Tu prawie nie ma dnia bez zdarzenia drogowego.

O przymiarkach do jej modernizacji słychać od lat, a ostatnio coraz częściej. Może wreszcie coś z tego będzie. Tęgie głowy w branży proponują zastosowanie parę sposobów na jej „odkorkowanie”. Jeszcze jest potrzebna zgoda na te warianty między innymi ludzi, którzy koło autostrady mają swoje biznesy, a i ze społecznością lokalną też trzeba będzie się dogadać.

Opracowanie: Zbigniew Kuriata, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Kąckiej

Foto 1 - Układanie kostki granitowej

Foto 2 - Agregat do „odlewania” płyt betonowych -1936 rok

Wykorzystano materiały: Fundacja Historyczna Liegnitz.pl, Ostdeutsche Bau-Zeitung Breslau 23.05.1935, Katy Info i inne zasoby Internetu oraz materiały własne

Zdjęcia: zasoby Internetu, w tym w szczególności: wroclaw.dolny.slask.pl, dolny.slask.org.pl, polska-org.pl, hydroforgroup

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


Zbigniew Kuriata, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi



o © 2007 - 2021 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl