Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Kobierzyce
Kolej na KOLEJ

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
W 2020 r. rozpoczęły się długo wyczekiwane prace przy rewitalizacji linii kolejowej, która przebiega przez teren gminy Kobierzyce. Mowa o linii nr 285 łączącej Wrocław z Sobótką, Świdnicą i dalej - Jedliną Zdrój. Po wielu latach prac przygotowawczych i analizach zdecydowano się na zakres prac, który obejmuje wykonanie na całym odcinku jednego nowego toru.
Kolej na KOLEJ

Na odcinku Wrocław - Sobótka zlokalizowana zostanie jedna mijanka w Bielanach Wrocławskich, tj. w miejscu, gdzie wypada mniej więcej środek czasu przejazdu tego odcinka. W odróżnieniu od wielu innych dolnośląskich linii, ta nie została przejęta przez samorząd wojewódzki, a inwestorem prac jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Środki na przebudowę pochodzą jednak w znacznej części z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Poza pracami przy budowie nowego toru wykonane w naszej gminie zostaną perony na 5 stacjach, a także nawierzchnie przejazdów kolejowych i urządzenia sterowania ruchem. Na peronach przewiduje się wykonanie wiat a w ich sąsiedztwie stojaki rowerowe.

W ostatnim czasie, między innymi w konsekwencji starań Gminy, zdecydowano o wykonaniu na terenie stacji Kobierzyce drugiego toru, który będzie już przygotowaniem na przyszłość do zapowiadanej przez Urząd Marszałkowski rewitalizacji drugiej z naszych linii nr 310 na odcinku Kobierzyce – Piława Górna. Nie wiemy kiedy nastąpić miałaby rewitalizacja tej drugiej linii, na której dawniej działały stacje w Szczepankowicach, Budziszowie i Pustkowie Wilczkowskim. Jednak wykonanie drugiego toru w Kobierzycach daje nadzieję na częstsze kursowanie w przyszłości pociągów na odcinku Kobierzyce – Wrocław, na którym spodziewamy się największych potrzeb przewozowych.

Według założeń do realizowanej na zlecenie PKP PLK umowy, nasi mieszkańcy mogą liczyć na obsługę pasażerów na 5 przystankach i stacjach, tj. Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice i Pustków Żurawski, z czego te dwie ostatnie znajdują się też w podobnej odległości od wsi Królikowice i Solna. Są to te same lokalizacje, które służyły podróżnym do 2000r., kiedy zawieszono połączenia pasażerskie.

Przy okazji rewitalizacji wystąpiliśmy także o zmianę starych nazw „Wierzbice Wrocławskie” i „Pustków Żurowski” na zgodne z nazwami miejscowości. Pojazdy w godzinach szczytu pojadą prawdopodobnie co około godzinę. Pierwsi pasażerowie według aktualnych planów będą mogli do nich wsiąść na przełomie 2020 i 2021 roku. Z racji braku elektryfikacji naszej linii spodziewamy się jej obsługi zamówionymi specjalnie przez Województwo Dolnośląskie w ostatnim czasie nowoczesnymi dwusystemowymi pojazdami – z silnikiem elektrycznym i spalinowym, co pozwala tym pociągom wjechać na dowolną trasę.

Powrót pociągów do Kobierzyc, to znak czasów i długo oczekiwana chwila. Jak się okazało sprawny i nowoczesny transport szynowy pozwala zapewnić najlepszy czas podróży i do przeszłości należą czasy odwrotu od kolei. Szczególnie widać to w rejonie wielkich miast, w tym Wrocławia. Niezakłócony przez korki przejazd, komfortowe szynobusy, ułatwienia związane z dostępem do peronów i pojazdów, to zdecydowanie obecnie konkurencja dla samochodów.

Przed okresem pandemii z uwagi na ogromne zapotrzebowanie systematycznie zwiększano liczbę połączeń lokalnych z Wrocławiem przekraczając dawno ich ilość, którą pamiętaliśmy z czasów sprzed transformacji ustrojowej. Problemem stała się w efekcie przepustowość wrocławskiego węzła kolejowego, w tym stacji Wrocław Główny, gdzie wykonano w ostatnim czasie z tego powodu dodatkowy peron. Dalszy rozwój kolei aglomeracyjnej będzie jednak wymagał kolejnych inwestycji, w tym przywrócenia pracy stacji Wrocław Świebodzki, aby część pociągów mogła kończyć tam bieg. Inwestycje w infrastrukturę będą niezbędne, aby pociąg pojechał wystarczająco często i do nas. Warto na pewno wspierać ten ekologiczny i nowoczesny środek transportu tak dobrze spisujący się w wielu aglomeracjach Europy i świata.

Po latach przerwy na nowo będziemy uczyć się korzystać z kolei. Z jej obecnością będą musieli liczyć się także kierowcy na naszych drogach. Pierwszeństwo przejazdu pociągu na pewno spowolni czas przejazdu aut i wymagać będzie w wielu miejscach ostrożności. Warto wspomnieć, że ograniczone środki nie pozwoliły kolejarzom na wykonanie na większości przejazdów szlabanów, a na niektórych nie spotkamy nawet migającego światła. Pamiętajmy o tym zbliżając się do torów! Oczekując zaś na przejeździe na przepuszczenie pociągu rozważmy czy nie lepiej zostawić auto przy stacji i znajdować się w nim w tej uprzywilejowanej pozycji jadąc do pracy, czy na wycieczkę.

Ciesząc się z rewitalizacji linii warto wspomnieć o pewnych minusach, które będzie należało z całą pewnością eliminować w przyszłości. Same budynki stacyjne i ich otoczenie z racji ograniczonych funduszy nie będą odnawiane. O ile duże budynki i poczekalnie nie będą w dzisiejszych czasach do obsługi ruchu raczej potrzebne, to otoczenie i jego wygląd ma znaczenie dla pasażerów. Konieczne będą parkingi i ciągi pieszo – rowerowe. Cały czas musimy także zabiegać o budowę drugiego toru na odcinku Wrocław – Kobierzyce, poprawę częstotliwości i czasu przejazdu oraz bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

W kolejnych artykułach będziemy przybliżać w miarę napływania wiadomości dotyczące uruchamianych przewozów pasażerskich na naszej linii kolejowej. Obecnie nie wszystko jeszcze wiadomo i nadal toczy się część prac projektowych. Na fotografiach przedstawiamy kilka obrazów tego co już wykonano oraz przykładowe pojazdy przyszłego lokalnego przewoźnika należącego do Województwa Dolnośląskiego, tj spółki Koleje Dolnośląskie.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie powiatu wrocławskiego
Express Wrocławski


rtr



o © 2007 - 2021 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl