Jakie mamy rodzaje akumulatorów samochodowych?
Akumulatorów samochodowych dostępnych na naszym rynku co roku przybywa coraz więcej. Niezmiennie jednak oscylują one wokół trzech głównych i najbardziej popularnych: akumulator kwasowo-ołowiowy, akumulator żelowy oraz bateria samochodowa typu AGM. Są to akumulatory bezobsługowe co oznacza, że nie musimy uzupełniać w nich elektrolitu.
Po czym poznać, że akumulator się rozładował?
Zostawiłeś/aś zostawione światła na noc, długo słuchałaś radia lub podczas największych przymrozków zostawiłeś/aś samochód na noc na zewnątrz? Rano samochód nie odpalił? Kontrolki na desce rozdzielczej wyświetlają sprzeczne komunikaty? Po otwarciu maski w akumulatorze widoczne są separatory? Jeżeli większość odpowiedzi na te pytania brzmiała „TAK” to diagnoza jest prosta. Najprawdopodobniej rozładował się akumulator. Jeśli spotka Cię to na drodze chętnie pomożemy.
Czego potrzebuję do naładowania akumulatora?
Skoro już wiemy, że padł nam akumulator czas poszukać odpowiedniego sprzętu, żeby go naładować. Do tego na pewno przydadzą nam się kable, prostownik, gniazdko i w przypadku akumulatora obsługowego woda destylowana.
Jak podłączyć prostownik do akumulatora?
Mając już wszystko możemy zabrać się za podłączenie prostownika i naładowanie akumulatora. Zanim jednak zaczniemy ważne jest, by w przypadku akumulatorów obsługowych najpierw uzupełnić elektrolity do wskazanego poziomu na akumulatorze. Przedstawiamy cały ten proces krok po kroku.
-
Zaczynamy od odpięcia akumulatora od układu elektrycznego samochodu i zabieramy go w suche i bezpieczne miejsce. Odpinamy najpierw czarną lub niebieską klemę z symbolem „-”, następnie czerwoną z symbolem „+”.
-
Podpinamy prostownik do akumulatora najpierw za pomocą czarnej bądź niebieskiej klemy (-) do oznaczenia o takim samym symbolu, analogicznie podpinamy klemę koloru czerwonego (+) do symbolu z plusem.
-
Po podpięciu kabli luzujemy cele, czyli uchwyty na klemy, aby zmniejszyć poziom gazowania podczas ładowania i nie dopuścić do rozsadzenia obudowy. Jeżeli mamy nowszy model nie musimy tego robić, ponieważ zawiera on system odpowietrzania.
-
Teraz kolej na ustawienie odpowiedniego napięcia, którym ładowany będzie nasz akumulator. Wszystkie potrzebne informacje powinny znajdować się na prostowniku. Nowsze modele dostosowują wysokość napięcia same.
-
Podłączamy prostownik do prądu. Najlepiej podłączyć go bezpośrednio do gniazdka, a nie używać przedłużacza, ponieważ może dojść do uszkodzenia akumulatora.
-
W przypadku starszego modelu sprawdzaj co jakiś czas natężenie gazowania. Jeżeli jest zbyt mocne powinniśmy wyłączyć prostownik.
-
Po 30 minutach od naładowania akumulatora do pełna możemy go odłączyć od prostownika i podpiąć do samochodu. Poziom naładowania możemy sprawdzić podłączając akumulator po kilku godzinach z powrotem do prostownika- jeżeli intensywnie gazuje to oznacza, że jest naładowany.
-
Po upewnieniu się, że bateria naładowana jest do pełna możemy wyłączyć prostownik od prądu.
-
Jeżeli poluzowaliśmy wcześniej cele to czas by dokręcić je z powrotem.
-
Po dokręceniu celi odpinamy klemy od akumulatora zaczynając od czarnej/niebieskiej oznaczonej minusem potem czerwonej z plusem.
-
Akumulator odłączony od prostownika możemy teraz zabrać i podłączyć do układu elektrycznego samochodu. Bardzo ważne jest, żeby zacząć w odwrotnej kolejności, czyli podpinając najpierw klemę w kolorze czerwonym (+) a dopiero potem czarnej/niebieskiej (-).
Jak długo ładować akumulator?
Ogólnie przyjęty czas ładowania akumulatora do pełna to od 10 do 12 godzin. Długość ładowania jest indywidualna i zależy od pojemności oraz wysokości napięcia. Jeżeli nie wiecie jak długo ładować akumulator powinniście znaleźć takie informacje na akumulatorze bądź prostowniku. Żeby naładować akumulator dobrze, powinniśmy ładować go wolno i w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Odpowiednia temperatura powietrza może przyspieszyć ten proces.
Jakie są zasady bezpieczeństwa podczas ładowania akumulatora?
Najważniejszą zasadą bezpieczeństwa podczas ładowania akumulatora jest niezbliżanie się do ognia, ponieważ wydzielający się wodór w bardzo łatwy sposób może spowodować pożar. Kolejną zasadą jest zachowanie ostrożności podczas uzupełniania elektrolitu, ponieważ jest to substancja silnie żrąca. Trzecią zasadą bezpieczeństwa jest dopilnowanie, aby przeciwległe bieguny się ze sobą nie stykały. Ostatnią rzeczą, o jakiej należy pamiętać to czystość zacisków. Ważne jest, żeby nie zaśniedziały.
W jaki sposób dbać o swój akumulator?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Stosować się do wymienionych zasad bezpieczeństwa oraz postępować zgodnie z wymienionymi przez nas zaleceniami. Starajmy się nie doprowadzać do całkowitego rozładowania akumulatora oraz uważajmy, żeby go nie przeładować, ponieważ skraca to jego żywotność.
Jeżeli tego typu awaria spotka kogoś z Was nie wahajcie się zadzwonić po pomoc. Nie każdy musi potrafić ładować akumulator a my bardzo chętnie pomożemy. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą, odwiedzenia strony internetowej a przede wszystkim do kontaktu gdy potrzebna będzie pomoc!
Jarosław Frąckowiak
Cerekwica ul. Trzebnicka 13-15
55-100 Trzebnica
tel. +48 667 997 997