Jak narodził się storytelling?
Chcąc poznać historię i zasady działania storytellingu w różnych obszarach naszego życia, a szczególnie w szeroko rozumianym marketingu, zajrzyj na blog agencji public relations E.C.H.O. Communications. Dowiesz się tam, że storytelling, czyli opowiadanie historii to pradawna forma komunikacji która, pozwala w ciekawy i obrazowy sposób przekazać innym informacje, zaznajomić ich z naszym systemem wartości, a przede wszystkim nauczyć ich nowych rzeczy o otaczającym nas świecie. Emocjonująca opowieść z interesującymi bohaterami i licznymi zwrotami akcji często skłania do refleksji i potrafi na długo zapaść w pamięć. Sztuka opowiadania takich historii jest obecna w naszej kulturze od najdawniejszych czasów. Stworzenie ciekawej historii to najważniejsza składowa nie tylko wszelkich dzieł literackich, kinowych czy nawet prostych programów telewizyjnych lub krótkich bajek dla dzieci. Na opowieściach opiera się właściwie cała ludzka cywilizacja, bo czym innym jest religia, jeśli nie umiejętnie skonstruowaną opowieścią, przekazywaną przez kolejne pokolenia? Przy pomocy dobrze stworzonej historii jesteśmy jednak w stanie nie tylko przekazać pewne informacje, ale również nacechować bohaterów, wydarzenia i przedmioty tak, aby nasz słuchacz przyjął zawarte w opowieści wartości jako, jeśli nie jedynie słuszne, to przynajmniej właściwe w pewnych okolicznościach. Dzięki temu właśnie specjaliści od marketingu dostrzegli w opowieściach doskonałe narzędzie kampanii wizerunkowych i prosprzedażowych. Tak narodził się storytelling jako narzędzie brandingu oparte na budowaniu odpowiednio skonstruowanych historii.
Czym jest storytelling w w marketingu? Poznaj definicję
Jako pojęcie marketingowe storytelling jest synonimem stworzenia angażującej historii, która kryje się za daną marką lub produktem. Dziś storytelling stał się główną alternatywną dla tego, co przeciętny konsument rozumie pod pojęciem tradycyjnego marketingu, czyli dla agresywnych reklam zawierających niewiarygodne obietnice, że po zakupie akurat tego produktu wszystko w naszym życiu zmieni się na lepsze. Klienci zdali już sobie wielokrotnie sprawę z tego, że reklamy porównujące dwa produkty zwykle nie skupiają się szczególnie na tym, jak jest naprawdę, tylko po prostu przedstawiają produkt reklamowany jako absolutny ideał, podczas gdy produkt innej marki okazuje się być zupełnie do niczego. Marketing narracyjny oczywiście korzysta również z tradycyjnych strategii sprzedażowych. Stara się jednak robić to w o wiele bardziej subtelny sposób. Jeśli wszystkie istniejące na rynku produkty są przedstawiane jako nierozwiązujące danego problemu, a produkt reklamowanej marki nagle pojawia się z odsieczą, nie zostanie to przedstawione jako typowo schematyczna reklama, ale raczej jako fascynująca historia o bohaterze poszukującym rozwiązania odwiecznego kłopotu, z którym borykać się muszą tysiące ludzi, a on postanawia się temu przeciwstawić i odnaleźć produkt-panaceum. W tej formie, pomimo oczywistego wykorzystania znanej już formy i konstrukcji reklamy, storytelling wprowadza dodatkowy element. Poprzez opowieść uwzględniającą historię bohatera i jego perypetie reklama staje się czymś więcej niż tylko agresywnym oferowaniem klientowi określonego produktu danej marki.
Publikacja: insane.agency