Burmistrz Siechnic Milan Ušák już na początku sprawowania swojej funkcji zainicjował prace dotyczące rewitalizacji stacji kolejowych oraz budowy parkingów typu Parkuj&Jedź. Po kilku latach na własne oczy możemy obserwować jak plany wcielane są w życie.
Około miesiąc temu rozpoczęły się prace polegające na generalnym remoncie stacji kolejowych w Siechnicach oraz Świętej Katarzynie, a wkrótce rozpoczną się one także na stacji Smardzów Wrocławski. Gruntowne prace remontowe oprócz przywrócenia stacjom dawnej roli (w większości z tych miejsc obecnie nie ma m.in. poczekalni dla pasażerów), pozwolą na zagospodarowanie części budynków stacyjnych na pomieszczenia biurowe przeznaczone pod działalność różnych instytucji. Oprócz tego zmienić ma się zagospodarowanie otoczenia, które ma w jak największym stopniu zapewnić komfort dla podróżnych. Koszt tych prac to ponad 5 milionów złotych. Środki te będą pochodzić w dużej części ze środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a wkład własny będzie pochodził ze środków PKP SA.
Natomiast kilka miesięcy wcześniej, w czerwcu 2017 roku, w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie Burmistrz Siechnic Milan Ušák podpisał umowę na dofinansowanie projektów wykonania multimodalnych centrów przesiadkowych (przystanków multimodalnych) w Siechnicach i Świętej Katarzynie.
O tym, że Gmina Siechnice dzięki wizji i aktywności władz lokalnych jest wyjątkowym miejscem na mapie kraju pod względem tworzenia nowoczesnych rozwiązań z zakresu transportu publicznego, a także potrafi skutecznie starać się o dofinansowanie na ich realizację świadczy fakt, że Siechnice były jedynym tak małym samorządem wśród kilku miast, które podpisywały w tym dniu umowy na dofinansowanie. Oprócz Gminy Siechnice były to: Wrocław, Poznań, Katowice, Gorzów Wielkopolski. Wartość siedmiu inwestycji (po dwie zrealizują Gorzów i Poznań), dla których w czerwcu podpisano umowy, to około 1,3 mld zł.
Gmina Siechnice zgodnie z umową zbuduje multimodalne centra przesiadkowe w Siechnicach i Świętej Katarzynie. Powstaną one przy planowanych do modernizacji stacjach kolejowych. Centra połączą kolej podmiejską z komunikacją autobusową i samochodową. Wybudowanych zostanie 159 miejsc postojowych (w tym 11 miejsc dla osób niepełnosprawnych), 102 miejsca na rowery, 4 przystanki autobusowe, system dynamicznej informacji pasażerskiej, infoboxy oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych. Wartość projektu to 7,6 mln zł, a dofinansowania unijnego to 1,5 mln zł. Termin realizacji inwestycji to 2019 rok.
Gmina Siechnice jest więc liderem (co najmniej w skali aglomeracji wrocławskiej) w projektach związanych z rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie. Miejmy nadzieję, że wdrożenie nowoczesnych rozwiązań zachęci mieszkańców gminy Siechnice, dojeżdżających do miejsc pracy lub szkół zlokalizowanych we Wrocławiu, do zmiany przyzwyczajeń i korzystania w codziennych dojazdach głównie z kolei.